I kampen om konsumenternas plånböcker har ett flertal betalningsalternativ seglat upp vid sidan om det traditionella sättet att handla dator- och konsolspel i butik. Bland de företag som undersöker andra sätt att finansiera sin verksamhet märks svenska #DICE som sedan [[2006]] säljer skyltbaserade reklamplatser i #Battlefield 2142. När företaget till sommaren väntas släppa sin lagbaserade taktikpangare #Battlefield Heroes är spelet i sig helt gratis - pengarna räknar man istället att tjäna på de nedladdningsbara vapen och tillbehör som kostar pengar.

Veckans FZ-enkät undersöker alternativen närmare när vi frågar oss hur du helst ser att framtidens spel finansieras - föredrar du att betala helt ur egen ficka för att slippa reklam, eller är reklam en en godtagbar (och rentav positiv?) del av en fullgod spelupplevelse? Är gratis spel med kommersiella tillägg ett vettigt sätt att ge spelarna ett ökat inflytande över hur man placerar pengarna - eller är det rent och skärt bondfångeri? Sjung ut dina åsikter i FZ:s forum!

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiNGQzZTQ1ODMxMTBjNTJhODU3MDFhYTI5ZDFmMzU1MDljN2RiNTUwMyI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6MTE1O2k6MTtpOjE5MTtpOjI7aTo0NjE2O319"></input>

<input type="radio" name="q191" value="1151" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Helt genom butikspriset

<input type="radio" name="q191" value="1153" class="form_input_radio"></input>

Delvis genom reklambudskap i spelet

<input type="radio" name="q191" value="1155" class="form_input_radio"></input>

Helt genom kommersiella tillägg

<input type="radio" name="q191" value="1157" class="form_input_radio"></input>

På annat vis (kommentera i forumet)

</form>

Peter Jackson blev tillfrågad vad han tyckte om allt krimskrams, actionfigurer och kringreklam som ingick i finansieringen om Sagan om Ringen-filmerna. Han konstaterade att han fick mer pengar att göra filmerna bra, än vad han hade fått utan kringgrejer... 08/04 Jag anser att man kan inte jämföra konsollspel(are) och datorspelare (tvyvärr bara PC och Windows i praktiken). PC spelare har en *uppsjö* av gengres - och kontroller att använda sig av (jfr. t.ex. hastigheten att vända sig om in en FPS mellan mus och... 08/04 Reklam i spel är inte fel så länge det är bra gjort och gynnar köparen. Se t.ex SWAT4 där finns det bra placerad reklam som desutom inte stör så det kan jag gå med på men börjar det ta över spelet och förstöra på ett "fult" sätt kommer ingen att köpa... 07/04 Genom expansioner. Tjänar både utvecklare/utgivare och köpare på. :) Högst 2 per spel, dock. Annars blir det mjölkning. Och expansionerna ska göras samtidigt som uppföljaren görs. 07/04 Men kolla här, om du ser en cola burk på gatan i ett spel, eller en poster på en vägg i en tunnelbana. Vad gör det? Det gör det hela bara realistiskt. Så länge det inte blir överextremt med reklam så tycker jag det är ok. Alltså så länge man lägger in... 07/04 Reklampelare har jag inget emot, bara det inte är ngt skräp som blinkar i menyerna. Annars tycker jag att butikspriset får vara nog. 07/04 Helt okej med mig sålänge det passar in i spel miljön. Som i GTA med coca cola som någon nämde.. Priserna i butik är helt okej för mig, jag stödjer gärna spelbranshen & företag och de spel som är bra och förtjänar det, skulle inte palla se PC platformen... 07/04 Reklam där det passar såsom FPS lir. Fullt pris eller annan metod som t.ex. upplåsningsbara grejjer eller liknande när det gäller MMORPG i GW miljö. I bilspel, och andra sportspel är det obligatoriskt att ha reklam för att få upp spelkänslan. 07/04 Delvis reklam... men inte för mycket, det förstör allt. Till exempel INTE reklam för coca-cola när man spelar i LOTR miljö. Men, det skulle nog sänka priset lite... WoW skulle gärna få en intro film av t.ex. "Intel" så sänks månads kostnaden. 07/04 Tar hellre lite reklam än att betalar mer för spelet så länge det inte är alldeles förmycket reklam i spelet 07/04
Skicka en rättelse