Den officiella hållningen från #CD Projekt gällande grafiken i #The Witcher 3 har hela tiden varit att inget har försämrats sedan gameplay-demonstrationen för två år sedan. Alla nya filmklipp som dyker upp från spelet, bland annat från det stora eventet som hölls i Polen för några veckor sedan, visar dock motsatsen.

En anonym källa till sajten Whatifgaming delar inte bara med sig en lista på de grafiska aspekter som har skruvats ner utan också varför.

Källan menar att det som visades 2013 faktiskt renderades i spelmotorn och det rörde sig inte om en så kallad vertical slice. Däremot skapades demonstrationen innan man visste vilken hårdvara som skulle sitta i de nya konsolerna och när det stod klart att de inte skulle mäkta med den nivån av grafisk prakt fick man helt enkelt göra ett val. Antingen utveckla tre olika versioner av spelet eller en som fick ta hänsyn till den svagaste länken av de tre plattformarna.

Eftersom det rör sig om en anonym källa så ska man såklart vara kritisk mot källan men om detta stämmer lär det vara svårt att dölja när väl The Witcher 3 släpps nästa vecka. Vi fortsätter vår recensionsrera i Geralts stövlar - nästa del läser du på fredag.