George Miller och Brian Fargo var överrens - det skulle bli spel av bioaktuella Fury Road.

I veckan hade Mad Max: Fury Road biopremiär och den initiala responsen verkar övervägande positiv. Hade inte filmen haft en så lång brokig historia, som sträcker sig över närmare två decennier, kunde vi ha fått ett matchande spel från skaparna av #Fallout och #Wasteland.

Kotaku har pratat med speldesignern Brian Fargo som berättar en intressant historia om hur han och George Miller, mannen bakom Mad Max, spånade idéer på en privatjet på väg mot Kanada. Fargo ska även ha besökt Millers studio i Australien och utvecklingen hann påbörjas innan Electronic Arts erbjöd 20 miljoner dollar för spelrättigheterna.

– Ah, Brian, jag gillar dig men jag gillar dig inte så mycket, ska Miller ha sagt till Fargo.

EA gjorde dock aldrig något spel och betalningen uteblev, filmen bollades runt mellan olika produktionsbolag i flera år och blev klar först i år. Istället har svenska #Avalanche Studios fått uppdraget att utveckla ett spel baserat på den våldsamma och biltokiga världen.

Skicka en rättelse