Oculus Rift får se upp - de kanske blir omsprungna av Fove som bakat in ännu mer smart teknik i headsetet.https://www.youtube.com/watch?v=LNtu5sbrzEA

Oculus Rift blev en fullträff på Kickstarter och startade därmed den nya vågen inom virtual reality, inte minst när Facebook köpte företaget för miljarder. Såväl Valve som Sony har hakat på med sina egna lösningar men det finns även en rad mindre aktörer och de senaste dagarna har en ny sådan gjort succé på Kickstarter.

VR-headsetet Fove kommer att nå sitt mål på 250 000 dollar på bara några dagar och den stora anledningen är den inbyggda tekniken för att läsa av ögonrörelser. Det ska enligt tillverkarna ge en rad fördelar, såsom möjligheten att fokusera på olika objekt och finjustera rörelserna i spelet vilket ska resultera i mindre illamående.

De satsar på att ha Fove klart redan nästa år, då även Valves och Oculus Rifts konsumentmodeller ska finnas på marknaden. Priset för tidiga backare beräknas till strax under 3000 kr.

Om man har stora heltäckande studiohörlurar som sitter tight på huvudet så går det inte att kombineras med denna vr headset. 23/05 Kändes lite meh över det hela? Kanske är lite biased över valves... Riktigt kul att dem blir finansierade! Dock låter det som en väldigt liten summa.. 23/05 Förhoppningsvis (?) blir det som med ljud- eller 3d-kort. I början måste man göra special för varje kort (SB16 vs AWE64 vs .. eller Glide vs GL vs Direct3D) men sen stabiliserar det sig till något som funkar med allt. 22/05 22/05 När skulle valve släppa sin? Jag har planer på att köpa Valves/Oculus och antagligen Microsofts holobrillor med. Vore kul att veta vilken som kom först :) (vi är flera i familjen så tja...lika bra att prova flera olika...har redan DKs av Oculus) 22/05 Exakt. Som man gjorde i det stora kriget mellan VHS/Betamax samt HDDVD/Bluray. 22/05 Kul att se mer och mer möjligheter med både VR och AR, får se vilka som lyckas bäst! :) 22/05 Finns ju massa olika tillverkare av massa elekteonik, de får väl jpbba fram en standard typ? 22/05 Apropå eye tracking, här finns en upgrade för Oculus Rift som fixar det: http://www.smivision.com/en/gaze-and-eye-tracking-systems/products/eye-tracking-hmd-upgrade.html Jag har inget OR devkit själv så jag vet inte hur pass bra det är. Någon som provat... 22/05 Det är väl där Razer är och petar, att ta fram ett open source-ramverk för VR så att spelutvecklare inte behöver anpassa sina titlar för 20 olika VR-headset. Det är nog en nödvändighet om det ska bli något långsiktigt. 22/05
Skicka en rättelse