Tack vare gräsrotsfinansiering får Koji Igarashi fortsätta göra spelen som han – och vi – älskar.

Koji Igarashi må inte vara Castlevanias anfader då hans resa tog sin början först i nådens år 1997, ett decennium efter starten. Å andra sidan hette hans debut Symphony of the Night och resten är, som man säger i blodsugarkretsar, metroidvania-historia. Igarashi har legat bakom flertalet succéer men de senaste åren har hans namn hörts mer och mer sällan. #Konami har lagt ut sin serie på västerländska utvecklare och den populäre kreatören har förpassats till skuggorna.

Tills nu, det vill säga. Bloodstained: Ritual of the Night bygger inte på Castlevania-licensen men delar i princip allt annat med den: ett öppet gotiskt slott med oheliga kreatur, hemligheter och alltsammans nerkokat i ett älskat metroidvania-koncept. Som de flesta andra retrobomber gjorde Bloodstained kaos med Kickstarter och målet på 500 000 dollar nåddes i ett vampyrnafs. Med 19 dagar kvar har spelet nått 2,6 miljoner dollar och var det här slutar har vi ingen aning om.

Eller förstås: i slutändan lär vi få det Castlevania som Konami så länge vägrat göra.

https://www.kickstarter.com/projects/iga/bloodstained-ritual-of-the-night/widget/video.html

Nog för att Mega Man 9 och 10 var helt okej men jag ser ingen spelglädje när jag tittar på gameplay videos, ser mer ut som om dom slängt ihop något för att det ska så vara. Jag hoppas jag har fel men det jag har sett ser ut som skit rent ut sagt. 25/05 Skönt med lite positivitet här i den negativa zonen! :) 25/05 Inti-creates är ett väldigt, VÄLDIGT bra företag. De gjorde både Megaman 9 och 10 som båda två är helt fenomenala. Du ska nog se att både detta och Mighty No.9 nog blir både bra och roliga spel. 25/05 Håller med. MN9 är alldeles för plottrigt och manga-aktigt. Hade hoppats på ett spel mer i stil med megaman 1,2,3. Det här spelet ser ut att få en liknande stil så jag är, som du, skeptisk. 25/05 Tror grejen är att man ska vara mobil och reflexerna är vad som gör svårighetsgraden. Men svårt att säga nu innan full versionen är visad ;) 24/05 Föredrar Megaman 1-3, jag är mycket väl medveten om att det är en speedrun men så got som alla som lirar det verkar spamma dashen, jag har inget emot dashen i sig, bara att det är förväntat av en att alltid använda den, ge den lite mer cooldown så att... 24/05 Mycket underlig slutsats du drar från den videon du länkar till. Du vet vad en speedrun är? Har du spelat Megaman X? Eller Megaman 3 och framåt? "Dashing" tillhör lika mycket som Rush. 24/05 Jag har inget val direkt, jag äger redan spelet, jag hoppas att det blir bra men jag förväntar mig inte det. 24/05 Alltså just dashande var ju väldigt vanligt i X-serien, sen föredrar jag ju också den lite lättare "barnsliga" tonen personligen, men alla gillar väl olika, vänta dock gärna med att totalt döma ut något tills det faktiskt har släppts. :) 24/05 Det ser dåligt ut på de otal videos på youtube som kan hittas, ser ett spel dåligt ut så är det oftast dåligt, särskilt om man ser till gameplay vilket är a och o i ett spel som kallas Mega Mans spirituella uppföljare, att konstant dasha känns inte väld... 24/05
Skicka en rättelse