I augusti 2000 utfärde Ryssland en stor övning i barents hav, med under denna exercis till havs var atomubåten K-141 Kursk. När en torped skulle laddas gick den istället av inne i båten och gjorde att besättningen tappade kontrollen över Kursk. Nu ska händelserna bli ett spel där du ska försöka överleva så länge som möjligt.

Vi är fullt medvetna om att den här tragedin är ett smärtsamt ämne för det ryska folket, men vi kan försäkra er om att spelet kommer göras med stor respekt. Det finns många filmer och böcker om aktuella händelser, ofta smärtsamma sådana. Vi känner att spel också är en form av konst och att tiden är inne för vår industri att prata om seriösa och verkliga ämnen. Kursk kommer att vara ett spel för en vuxen publik som kan uppskatta en djup berättelse och vårt mål är att göra det på rätt sätt, utan att uppröra någon.

#Kursk är som citatet visar en väldigt het potatis i östra Europa och det återstår att se huruvida #Jujubee Game Studios lyckats skildra tragedin på ett vuxet och smakfullt sätt. Ett smakprov på spelet kan du se nedan.

Varför just Kursk, varför abra inte något påhittad Rysk/Jänkar ubåt? Det här är ju mer en PR kupp, om inte speldesigern eller chefen hade en anhörig på Kursk. 27/05 Jobbigt för dig. Dock är det knappast något som tar lätt på katastrofer här. Dock undrar jag om det finns något spel du kan spela överhuvudtaget? Eller någon film du kan se? Någon bok du kan läsa? Finns knappast något FPS spel iaf. Eller något WW2 spel.... 26/05 Javisst, det fungerar ju inte att göra spel på ännu mera närtida händelser såsom irak kriget där över 10'000 dött på båda sidor och ännu fler civila... Osmakligt eller hur? 26/05 Hoppas de har en bra riktigt bra anledning till varför man från Rysk sida vägrade låta externa rädda ubåtsmännen utan var tvungen att låta dem dö. Annars går nog inte historien ihop. Vad kring sänkningen av Kursk visste de Ryska ubåtsmännen på Kursk som... 26/05 Nä, detta funkar inte hur man än gör det. Alla dog och det har gått alldeles för kort tid. 26/05 Idioti, när man själv förlorade familjemedlemmar i Estonia så gör det ont och se människor som tar så lätt på katastrofer... Ganska osmakligt och göra spel på direkt verkliga katastrofer där flera 100 omkom. Fyfan.... 26/05 Fantastiskt viktigt att dra uppmärksamhet till den fasansfulla hanteringen av denna tragiska olycka. http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Kursk_%28K-141%29#Rescue_attempts (http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Kursk_%28K-141%29#Rescu... 25/05 Kommer hålla ögonen på detta, kan bli intressant, händelsen är ändå lite mytomspunnen, så finns rum för att ta ut svängarna och skapa en egen teori om vad som gick fel. 25/05 Om det görs smakfullt och rätt kan detta spel bli en fullpoängare men risken för att hamna snett hänger tungt över utvecklarna. 25/05 För spel som handlar om krig är smakfulla. Spelar du bara pacman eller? 25/05
Skicka en rättelse