I marknadsföringen för fotbollsspelet #Euro 2008 som släpptes i slutet av förra veckan har den norska delen av förläggaren #EA valt att ägna marknadsföringen åt att håna de svenska grannarna.

Vi blev tillfrågade om vem som var vår bittraste fiende, säger Hans Moe, EA Norges marknadschef, till Kampanje.

Annonsen som går i norsk dagspress är en del i en större europeisk kampanj där britterna ger tyskarna en gliring och fransmännen ger sig på italienarna. I Sverige är däremot budskapet något annorlunda. Martin Brundin, produktansvarig för Euro 2008 hos EA i Sverige, kommenterar annonsen i ett mail till FZ.

Det är förståeligt om Norge tittar uppåt i rankinglistorna och känner att storebror Sverige är den bittraste rivalen på fotbollsplan, men det är dock inte aktuellt för Sverige att köra en liknande kampanj mot ett landslag som inte ens kvalat in till mästerskapet. Vi anser att Sverige inte har någon naturlig ärkefiende i detta EM varför vi valt ett alternativt koncept och budskap, skriver Brundin.

Den norska och den svenska annonsen

Den svenska kampanjen handlar i stället om att måla upp ett mardrömsscenario och uppmana spelarna att ta Sveriges öde i sina egna händer.

Stämningen mellan EA-kontoren i Norge och Sverige är som den alltid varit. Rå men hjärtlig, avslutar Brundin.

Skicka en rättelse