Det franska vidundret #Ubisoft brukar prestera bra under sina E3-presentationer, med en skön blandning av humor och allvar, samt balans mellan olika typer av spel. Dessutom brukar de spara stora avslöjanden till presentationen – till exempel #Watch Dogs utannonserades under deras spektakel år 2012, #Tom Clancy's The Division ett år senare.

Därför ser vi fram emot presentationen med potential att överraska oss. Men även om de misslyckas med den saken så finns det ett knippe redan utannonserade spel som vi vill veta mer om. Nedan ser ni våra önskemål och förväntningar.

Assassin's Creed: Syndicate visas garanterat upp på konferensen.

  • Årets Assassin’s Creed-inkarnation heter #Assassin’s Creed: Syndicate och utspelar sig i det industriella revolutionens London. I huvudrollen hittar vi syskonen Jacob och Evie som med största sannolikhet kommer få mycket utrymme under presentationen. Vi räknar med mycket gameplay och ingående detaljer om världen och dess förutsättningar.

  • Vi saknar fortfarande väsentlig information om #Tom Clancy’s The Division som svenska #Massive Entertainment utvecklar tillsammans med tre andra studios. Gameplay-klippen från det katastrofdrabbade New York har varit lika begränsade som intervjuerna varit luddiga. Eftersom mmo-shooterns releasedatum nyligen sköts upp till första kvartalet 2016 är det oklart hur mycket de är villiga att visa redan nu.

  • #Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege verkar vara ett desto säkrare kort att hoppas på under årets E3-mässa. Lanseringen av den taktiska shootern sker i höst, vilket gör presentationen till ett ypperligt tillfälle att berätta mer om spelet.

Dags för en uppföljare till Watch Dogs?

  • Ubisoft har lovat att “överraska oss med nya spel”. Många tror att det därmed kan vara dags för #Watch Dogs 2 att se dagens ljus, med tanke på hur bra det gick för originalet. Vi på FZ var inte helt övertygade när vi recenserade spelet, men det grundläggande konceptet är tillräckligt intressant för att vi ska vilja se en vidareutveckling. Ett Watch Dogs med mer välutvecklade hacker-perspektiv (och bättre manus) kan rentav bli riktigt bra.

  • Första april-skämtaren hos Ubisoft visste inte när han skulle sluta, och helt plötsligt var #Far Cry 3: Blood Dragon ett faktum. Det humoristiska stand alone-spelet med 80-talsvibbar sålde bra och mannen bakom projektet – Dean Evans – fick ökat förtroende att bygga ett drömlag för ett nytt projekt. I det bygget ingick bland annat en artist som ritat mycket Cyborgs, samt en industriveteran som är “expert på 80- och 90-talsestetik”. Visst låter det som ett nytt Blood Dragon? Arbetet med att sätta ihop drömlaget började för 1,5 år sedan, så kanske kan det finnas tillräckligt med material för att visa upp något nytt.

  • Trots lanseringstrassel blev #Rayman Legends till slut en riktig hit som bevisar att man inte behöver en italiensk rörmokare med Musse Pigg-röst för att göra bra plattformsspel. Drygt två år har passerat sedan dess och vi vill väldigt gärna veta vad framtiden bär med sig för den benlösa fransosen (inga mer Raving Rabbids, tack).

  • Splinter Cell-serien befinner sig i ungefär samma situation (även om Rayman aldrig blev kritiserad för onödiga tortyrscener..). #Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist släpptes sommaren 2013 och fans av serien törstar efter mer information om den dödliga Sam Fisher. Ett nytt avslöjande är inte alls osannolikt.

Vi hoppas på något från Beyond Good & Evil 2. Det hade varit griskul!

  • Ubiart Framework är den 2.5D-motor som driver spelen Rayman Legends, #Child of Light och #Valiant Hearts: The Great War. Med ett sådant trevligt facit ser vi gärna fler småspel som använder tekniken – gärna något helt nytt som får världspremiär under konferensen.

  • Slirig utveckling som stoppats och vevats igång igen, flertalet rykten och endast en trailer att fresta ögonen med. De som längtar efter #Beyond Good & Evil 2 befinner sig i ungefär samma situation som de som längtar efter #Sonys #The Last Guardian. Men det finns ljusglimtar: förra sommaren försäkrade Ubisoft att utvecklingen faktiskt pågår och att Michel Ancel leder arbetet. Vi gissar att spelet än ligger långt in i framtiden, så ett eventuellt avtäckande ser vi i sammanhanget som en oväntad (men välkommen) bonus.

Presentation kör igång måndag den 15:e juni klockan 00.00 svensk tid. Du kan se den här på FZ där vi samarbetar med Studio Hype som kommer att livestreama under presskonferenserna med analyser och diskussioner i studion.

Skicka en rättelse