#Starbreeze Studios ger sig in i virtual reality-kriget, mot aktörer som #Oculus och #Valve, med en egen vr-teknik. Detta efter att de har köpt franska VR-utvecklaren #Infiniteye, som hädanefter heter #Starbreeze Paris.

StarVR heter tekniken som innefattar en 210 graders horisontell field of view, vilket är "bäst i världen" enligt Starbreeze. Upplösningen hamnar på 5120x1440 tack vare dubbla skärmar på 5.5 tum. Räkna även med orientation och position tracking med en kombination av gyroscopes, accelerometers, magnetometers och ett optical tracking system.

Tekniken kommer demonstreras under den stundande E3-mässan, med spelet #Overkill's the Walking Dead. Vi vet inte när StarVR ska lanseras eller hur mycket det kommer kosta.

Wohooo! Walking Dead! Perfekt, då har jag en foolproof salespitch till frugan som hon inte kan säga nej till! 15/06 Alla headseten gör samma sak fast på lite olika sätt. I grunden är det något väldigt enkelt de är avsedda för: Att visa en bild för varje öga från varsitt perspektiv så att man ser i stereo. De har tex. olika tekniker för att känna av huvudets positione... 15/06 Hmm, jag tycker lite samma, det har gått så bra, helt sjukt bra liksom, payday gick från inget och okänt till ett av dom största spelen på bara några år, men denna vr-saken känns skitkonstig, kostar det inte ASMYCKET att ge sig in i hårdvarustrid med... 14/06 Driver man sitt spelutvecklingsföretag ansvarsfullt så går man inte i konkurs för ett förlorat projekt. Växa långsamt, se till att man har pengar nog att hålla bolaget flytande om man behöver skala ned och varsla personal, sprida riskerna på fler projek... 14/06 Niiice. Fov är en av dem saker jag har mina större tvivel om, både när det gäller Rift och Revive. 210 kan anses vara överflödigt men dert är ett bra utgångsläge att gå efter. Och som tidigare nämns, gör man det smart behövs inte hela synfältet renderas... 14/06 Jag skulle tro att de suttit med det här i mer än tre månader ;) (då aktien låg på ca 6 kr, numera är det A-aktier och B-aktier så historiken i diagrammen verkar inte stämma längre, inte för Nordnet/Shareville iaf) http://www.starvr.com/ Kollar man där... 14/06 Exakt min tanke....Och bakom ratten sitter Bo Andersson som styrde Grin mot spelsveriges mest spektakulära konkurs. 14/06 Tror inte det blir svårare än att fixa stöd till alla olika grafikkort som finns. Även om de har olika hårdvara så har de gemensamma mjukvarugränsnitt. Det finns visserligen ingen standard än men inte heller så många format att det är ett problem. 14/06 Helt plötsligt vill alla ha en del av kakan från att vara en icke existerande marknad ,minst sagt svåra tider för utvecklarna framöver innan nån gemensam standard etablerats. Lägg sen till alla olika inputs för att simulera händerna i den virtuella värl... 14/06 Visst är det bra med konkurrens, men det känns som att alla nu gör VR. Känns som att det blir för många olika. Det blir lixom svårt att fixa stöd till alla olika VR headset till sitt spel. Om detta nu har så pass mycket FOV så kan det skapa problem om... 14/06
Skicka en rättelse