Det blev mycket blandade känslor efter att #Id Software visade upp #Doom på E3. Vissa älskade det rakt av, andra oroade sig över att #Doom 3-besvikelsen skulle upprepas. Att göra ett en modern tappning av de klassiska spelen från 90-talets mitt var till och med svårt för #id Software som efter år av utveckling skrotade det mesta och började om.

I en intervju med brittiska Metro pratar Mark Stratton vad som gick fel och vad man försöker fokusera på nu. Bland annat ska man försöka fånga den lite mer oseriösa känslan originalen hade och öppna upp ytorna. Han beskriver banorna som skejtparker - områden där spelaren kan improvisera och hitta sin egen stil för att mosa fienderna.

Ju större dom är, desto fler raketer skjuter dom från underarmen

Enligt honom är det också många på studion beskriver multiplayerläget som en blandning mellan Doom och Quake 3, vilket ju låter lovande.

Det finns ett demonrum på många av banorna och man slåss om det, och lite som en quad damage kan spelare förvandlas till en demon och få en helt annat spelupplevelse. Det ändrar dynamiken för laget som inte har demonen och som såklart försöker ta tillbaka rummet.

Det som dock gör oss lite besvikna är att Stratton bekräftar att vi inte kommer att få besöka jorden i spelet - händelserna verkar vara fokuserade på Mars och i helvetet.