Föregångaren Doom 3

Den legendariska utvecklaren #id Software meddelar i dag att #Doom 4 är under utveckling. Vilken eller vilka plattformar spelet är tänkt att släppas till meddelas inte. I samband med tillkännagivandet söker företaget medarbetare på en rad positioner och där är det aktuellt med pc, Xbox 360 och Playstation 3 - använd uteslutningsförmågan i kombination med spekulationslustan och du har svaret.

Det är i nuläget minst sagt snålt med detaljer; inga bilder, inget planerat releasedatum, ingenting om storyn. En gissning är att mer information släpps under sommarens stora mässor, till exempel QuakeCon-mässan i månadsskiftet juli-augusti. Eftersom företaget söker folk ser det ut som att utvecklingen ännu befinner sig i ett tidigt skede, vilket torde innebära att vi får vänta ett bra tag på att få brallorna avskrämda. FZ kommer givetvis rapportera mer så fort vi hör något.

Id Software arbetar även på det kombinerade action- och racingspelet #Rage. I vanlig ordning har de inte angett när det kan tänkas vara färdigt, men vi vet så mycket att det drivs av en helt ny spelmotor. Det verkar sannolikt att Doom 4 kommer använda denna.

För dig som lyckats med konststycket att missa denna serie följer här en kort historielektion. #Doom släpptes i december 1993 och är ett av de absolut viktigaste spelen för utvecklingen av actionspel i förstapersonsperspektiv. Du spelar som en namnlös soldat av stenhård karaktär. Helvetets portar öppnas och planeten du befinner dig på anfalls av demoner, det blir ditt jobb att ställa saker till ordning. Spelet har fått två fullängdsuppföljare: #Doom II (1994) och #Doom 3 (2004).

Skicka en rättelse