Lovande #No Man's Sky har nyligen kittlat vårt intresse i ett matigt gameplay-klipp och en trailer som visar upp tjusiga vädereffekter. Något som får oss att sukta efter ett konkret släppdatum att hänga upp förväntningarna på.

Allting i spelet, från fiskar och träd till hela planeter, genereras med matematik och programmering. #Hello Games Sean Murray förklarar hur det fungerar och ger några exempel i klippet nedan. Bland annat får vi veta att varelsernas beteende i viss utsträckning påverkas av hur de ser ut.

En får väl se hur det blir. Men än så länge har de bara skrutit om "kolla vilken stor spelvärld vi gjort" men det kan ju för det bli helt substanslöst. Som många andra här ställer jag mig undrande. Kan bli flipp eller flopp. Senare i år får man se. 31/05 Detta är fan de coolaste teknikmässigt jag sett i ett spel under 2000-talet. Alltså "procedural generation" är inget nytt, men att få det att se så snyggt ut och fungera så väl har jag aldrig sett förut. Att ha planeter stora som riktiga, ett universum... 24/07 Har sett i en tidigare dokumentär att varelserna består av ett antal olika kroppsdelar som kan sättas ihop som ett pussel, typen av pusselbit avgör sedan hur den beter sig. Det är väl lämpligt att anta att vattenlevende varelser har kroppsdelar anpassad... 24/07 Med creatures skulle han lika gärna kunna sagt "vi trycker på den här knappen här så bara blir det så" Come on 24/07 På en Zipdisk. 24/07 "Allting i spelet, från fiskar och träd till hela planeter, genereras med matematik och programmering." Nää, och jag som trodde magi och önsketänkande var det som skapade datorspel! 24/07 Väldigt imponerande, men får det plats på en diskett? 23/07 I teknikdemot som visades i en annan intervju för ett tag sen fanns det ingen pop-in, förutom när Murray använde debugkameran (som är åt helvete mycket snabbare än spelets snabbaste skepp, enligt Murray själv) för att ta sig fram. Världen genereras på... 23/07 När han beskrev hur algoritmen fungerar gällande uppbyggnaden av djur. Dvs att det är att jämföra med en karaktärsgenerator som finns i diverse RPG-spel. Man kan trycka på "random" och få till olika utseenden på karaktären varje gång man trycker. Men... 23/07 hoppas att de släpper det snart... 23/07
Skicka en rättelse