Någonstans mellan indie och AAA finns det spelmakare i mellanviktsklassen som ofta kämpar för brödfödan. En lösning som visat sig vara effektiv för många av dem är att släppa sin spela i flera delar, vilket bland annat ökar utrymmet i media och låter dem producera och sälja material snabbare.
#Telltale Games använder sig flitigt av avsnittsformatet i bland annat #Sam & Max-spelen, #The Walking Dead och Game of Thrones. #Dontnod Entertainment släpper sitt #Life is Strange i olika delar, precis som #Red Thread Games gör med #Dreamfall Chapters. Och så får vi inte glömma #Valve och avsnitten till #Half-Life 2...
Fenomenet är etablerat, men vad tycker vi egentligen om det? Är det härligt att få ut upplevelsen i mindre bitar som räcker under en längre tidsperiod, eller föredrar du att vänta och spela alla delarna i ett svep? Finns det andra aspekter av det avsnittsbaserade formatet som påverkar spelen – negativt såväl som positivt? Diskutera saken i kommentarerna nedanför!