Någonstans mellan indie och AAA finns det spelmakare i mellanviktsklassen som ofta kämpar för brödfödan. En lösning som visat sig vara effektiv för många av dem är att släppa sin spela i flera delar, vilket bland annat ökar utrymmet i media och låter dem producera och sälja material snabbare.

#Telltale Games använder sig flitigt av avsnittsformatet i bland annat #Sam & Max-spelen, #The Walking Dead och Game of Thrones. #Dontnod Entertainment släpper sitt #Life is Strange i olika delar, precis som #Red Thread Games gör med #Dreamfall Chapters. Och så får vi inte glömma #Valve och avsnitten till #Half-Life 2...

Fenomenet är etablerat, men vad tycker vi egentligen om det? Är det härligt att få ut upplevelsen i mindre bitar som räcker under en längre tidsperiod, eller föredrar du att vänta och spela alla delarna i ett svep? Finns det andra aspekter av det avsnittsbaserade formatet som påverkar spelen – negativt såväl som positivt? Diskutera saken i kommentarerna nedanför!

Är ett big fan av telltale men spelade precis igenom de 4 första episoderna av Life is Strange och tycker de har lyckats bättre med valmöjligheter i det spelet, förhoppningsvis så blir det lite konkurans så att telltale gör bättre o bättre spel. 29/07 Brukar hålla mig tills alla delar är släppta av spelet och sedan köper jag dem på en gång. TellTales spel är otroligt bra dock, mer interaktiv film än spel förvisso, men never the less så är de väldigt roliga. 29/07 För mig passar det oftast bra, episodtänket gör ju att spelen delas upp i delmål och känns mer genomförbara när man inte har så mycket tid för spel. Däremot tycker jag att det ska finnas fasta släppdatum, med ungefär en månads mellanrum. 26/07 Jag gillar dom som får ett avslut. *Kollar MYCKET surt på HL2: EP3 som aldrig blev av* 25/07 Det enda avsnittsbaserade (förutom HL2) jag spelat är nog Alan Wake. Och det spelade jag nu under sommaren, så jag behövde inte vänta på nya avsnitt. Hur det känns vet jag alltså inte. Men jag tyckte det var ganska skönt med uppdelningen i avsnitt. Det... 25/07 Funkar bra avsnitten släpps med jämna mellanrum och inte alltför lång tid emellan. Men det ska vara rätt spel också. 25/07 Föredrar avsnittbaserat när de är mer som interaktiva filmer än faktiska spel (telltale typ). Det hade varit bra dock om de gick mer mot tv-serie modellen, alltså producera episoderna så att man kan släppa de senast varannan vecka (typ har 3 episoder... 25/07 Började spela Life Is Strange när det redan fanns två avsnitt ute och var fast direkt. Men så fort avsnitt tre släpptes (och jag var givetvis överhypead) så lyckades jag inte sätta mig in i det igen, och har ännu inte lyckats trots flera försök. Så nej,... 25/07 Jag tycker det är lite väl långt mellan episoderna på telltales spel (enda episodbaserade jag spelat), annars gillar jag det. 25/07 Gillar iden om priset är rätt om det landar på 200:- så kan jag acceptera att det är avsnitt då det är dels lite kortare än vad ett normalt spel är och dels så kostar det inte (oftast) 600:- så att plonkan lider ut av det. Tellltale klarade av det. 25/07
Skicka en rättelse