Den frispråkige Gearboxchefen hävdar att han gillar studions två svarta får.

#Aliens: Colonial Marines och #Duke Nukem Forever är knappast #Gearbox stoltaste ögonblick. Många skyr spelen som pesten – men inte Gearboxchefen Randy Pitchford. I en fyllig intervju med Eurogamer försvarar han titlarna som blivit klassiska på helt andra grunder än sina (ringa) förtjänster.

– Jag gillade Colonial Marines. Och när jag säger det sticker det sådana som inte gjorde det i ögonen. Det är nästan som om de vill att jag ska säga "jo, det var skräp". Jag skulle ljuga om jag sa så. Jag gillar faktiskt, ja, vad fasen, jag gillar verkligen Duke Nukem Forever. Jag tyckte det var grymt. Verkligen! Jag inser att jag inte är objektiv.

Intervjun handlar förstås, utöver kommersiella och kritikerfloppar, också om den felaktiga marknadsföring Colonial Marines anklagats för. Vi har hört det förut. Dock har Pitchford en intressant infallsvinkel när han hävdar att förhandsbokningarna bestod av mindre än tio procent av den totala försäljningen, vilket skulle innebära att de flesta köpte spelet efter releasen när stormen kring spelet tog vid. Det skulle alltså innebära att köparna med lite, lite research skulle vara väl medvetna om kritiken.

Sterling är ju en bra jävla vidrig människa själv. 28/07 Hänvisar till mina intryck som jag skrev efter att ha spelat DNF 2011, då jag kom fram till att det inte var en värdig Duke3D-uppföljare: http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/duke-nukem-forever-162968/post-1464898 27/07 Duke Nukem Forever var helt okej men man ser att det typ är i alpha stadiet och inte en helt färdiggjord produkt dock så kändes expansionen mer genomarbetad men den känns inte riktig färdig den med. Men ska man jämföra det med Duke 3dD så är det inget... 26/07 Kan inte hålla med. DNF var ett extremt dåligt Duke Nukem spel, men även innan dess så är det ett dåligt FPS, och långt innan dess är det ett jättedåligt spel. Det har inga redeeming qualities överhuvudtaget. De har tagit det sämsta av Duke Nukems humor... 26/07 DNF var faktiskt helt ok, men jämför man med gamla D3d så är det skräp. 26/07 Dnf var kul om man sänkte sin hype till att bara ta det som ett random spel. Acm fungerade i Coop. Lite kort men helt ok. 26/07 Randy PitchFork i ett nötskal. 26/07 Jag störs något oerhört av Randys attityd. Dels pga. spelens uselhet men också pga. hur Gearbox enligt allt att döma lurade samarbetspartners för att kunna lägga mer pengar på utvecklingen av Borderlands. Hade jag arbetat med spelutveckling själv så had... 26/07 Jag tycker det är helt rätt att klandra dem. Hellre att de inte släpper spelet alls än att släppa ett mediokert, tråkigt spel... 26/07 Gearbox alltså... gör ett nytt Brothers in Arms istället, det var habila spel. Och kasta Pitchfork åt helvete. 26/07
Skicka en rättelse