Slutligen hörde utvecklarna fansens böner, och under årets E3-mässa stod det klart att Final Fantasy VII får en remake. Den grovhuggna grafiken från 1997 ska få ett rejält ansiktslyft, men det slutar inte där: även spelmekaniken ska ses över. För striderna innebär det betydande förändringar.

– Vi gör dramatiska förändringar i remaken av Final Fantasy VII, berättar director Tetsuya Nomura för Official PlayStation Magazine UK och fortsätter:

– Det sagt så vill jag klargöra: vi kommer inte att ändra det till en shooter eller nåt i den stilen. Vi ska göra dramatiska förändringar, men vi vill att ni fortfarande ska känna igen er.

Nomura har tidigare sagt att striderna inte kommer kretsa kring karaktärer som står och väntar på sin tur. Information om exakt vilka förändringar som ska införas får vi dock vänta på.

Via Gematsu.

Jag håller med om att du har rätt och så, men jag gillar faktiskt "trååkiga filler-strider" eller vad man ska kalla dem. Det är för det är ett så stort och långt RPG-spel så man vill ha det lite lugnt, att vissa strider kan klaras av att bara trycka på... 04/08 Det stora problemet med sjuans strider är inte de få fallen som faktiskt kräver taktik, kunskap och planering. Det är allt däremellan. Att 1% av striderna i spelet är intressanta betyder självklart att systemet måste bytas ut, oavsett hur bra de roliga... 04/08 Aja det verkar inte blir ett köp då. 02/08 Ha! Hoppades någon mer än jag tänkte på Demon Wall! Inte ens när jag körde igenom spelet för andra gången fixade jag honom på första försöket. Jag ser också att turn based stannar kvar. Pallar inte combat systemet i XIII. 7, 8 och 10 förblir favoriterna... 02/08 Jag har glömt Demon Wall, men grejen är den att det är inte om det är turn-based eller ARPG som egentligen bestämmer om spelen är taktiska eller inte, det är väldesignade bossar och fiender, som t.ex. Dark Elf i Final Fantasy IV där du ska lista ut att... 02/08 Själv tycker jag bättre om de gamla FF just pga att det blir lite mer taktiskt. Each to their own 02/08 Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning. Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var... 02/08 Kanske ta inspiration från Radiant Historia på DS:en? Det spelet har ett väldigt intressant stridssystem. 01/08 Jag känner så där. Säger som fler att man i så fall kan välja mellan classic och new. Tro samtidigt att det är livrädda att göra fansen besvikna så hoppas och tro det kommer bli bra i slutändan. 31/07 Så det blir samma dynga som dom nya spelen har? Hoppa nog över i såna fall. 31/07
Skicka en rättelse