Trots initialt goda betyg och omdömen lyckades mmo-spelet #Wildstar inte att hålla kvar de miljoner spelare som visade stort intresse för spelet i betaperioder och vid lanseringen. Anledningarna är många, och i höst går spelet free-to-play-vägen för att locka fler äventyrare. I samma veva inför #Carbine Studios åtgärder för att "laga" spelet.

Pcgamesn har pratat med utvecklarna som förklarar att en brant inlärningskurva är en av bovarna i dramat. Därför har de lagt till en dungeon och shiphand på låg level, för att snabbt lära spelarna hur det går till. En av spelets level 20-instanser har knuffats upp till level 25. Även bättre loot ska bredda inkörsporten till gruppmaterialet.

– Alla sa "det här är de bästa instanserna någonsin". Men problemet var att det var för svårt när du kom dit. Du hade massor av action-mekanik som andra spel inte har, berättar lead designer Mike Barr.

Svårighetsgraden ute i vida världen har också fått spelare att vända i dörren. Enligt analyser som Carbine utfört så var särskilt avståndsattackerande motståndare en för tuff utmaning för många tidigt i spelet, då de var tvungna att hoppa runt för att undvika skada och samtidigt drog på sig ännu fler fiender. Fienderna som skjuter på avstånd har därför reducerats i nybörjarzonerna.

Det kan vara värt att notera att svårighetsgraden längre in i spelet inte ska förändras, utan att det främst handlar om den tidiga upplevelsen där spelaren lär sig grunderna.

Jag behöver inte äta skit, för att veta att det antagligen smakar skit. 14/08 Hade gratis beta access, klart man ville testa den nya WoW-dödaren även om det ser ut som skit. 13/08 Det var detta som fick mig att sluta också. Är hyffsat van och har lirat mmo:n i 12+ år, men satan vad tråkigt och segt det var i W* vid launch 13/08 Aha då hänger jag med i vad du menar. Lyckligtvis går det mycket snabbare att levla idag då dom har styrt upp låglevel-zonerna samt ökat xp'n man får rejält. Det tar fortfarande lite tid, men inte lika mkt. Dingade min 3e alt häromdagen med ca 35h gamet... 12/08 Jag gillade varken den teknade stilen eller att alla fiender gjorde fåniga saker på marken som man bara behövde gå ur för att undvika. 12/08 Alltså det var inte jättesvårt, det var bara onödigt långsamt för att det skulle vara "svårt". Märktes rejält när jag dingade runt 20~ då jag helt plötsligt inte kunde döda vissa mobs i min egen lvl (kunde men det tog någon minut för varje mob) och vart... 12/08 Ärligt talat så är det jättelätt att levla, utan att försöka vara elitist. Du kanske gav upp för snabbt eller inte förstod telegraph/interrupt-systemen, men svårt är det inte. Det finns riktiga ägg som t.o.m. raidar, så att maxa sin toon klarar vem som... 12/08 Om du hatar den tecknade stilen, varför prova du spelet över huvudtaget? Eftersom du skrev "igen", så måste du ha spelat det tidigare. Stilen har ju inte ändrats sen dess. 12/08 "Svårighetsgraden ute i vida världen har också fått spelare att vända i dörren. Enligt analyser som Carbine utfört så var särskilt avståndsattackerande motståndare en för tuff utmaning för många tidigt i spelet, då de var tvungna att hoppa runt för att... 12/08 Läser ordet instanser och.. moving on! Att så lite händer i MMO-världen. Så sugen på ett annorlunda MMO, men det ena efter det andra generiska "free2play, but subscribe if you want to enjoy it even slightly" efter det andra fortsätter släppas/göras om,... 12/08
Skicka en rättelse