#Deus Ex: Human Revolution kunde för det mesta avnjuta positiva omdömen, men fick några arga blickar från spelare som specialiserade sig på stealth, hacking och sociala aspekter – och sedan tvingades in i regelrätt strid mot spelets bossar.

För ett par veckor sen fick vi veta att #Deus Ex: Mankind Divided löser det problemet genom att låta oss förhandla och "skona" de stöddiga meningsmotståndarna. "Du kan smyga, du kan slåss och du kan konversera på sätt som gör att du kan hantera situationen helt annorlunda", berättade narrative director Mary DeMarle då.

Vissa har tolkat den intervjun som att det går att helt undvika bossfighter i spelet, men nu förklarar gameplay director Patrick Fortier att så inte är fallet. Klassiska bossfighter och möjligheten att verbalt debattera med npc:er är två skilda saker. Däremot är det händelser som leder fram till bosskonflikterna som avgör exakt hur de utspelar sig, och det ska som utlovat gå att spöa dem med traditionell combat, stealth och "ickedödande våld" på sätt som inte var möjligt i Human Revolution. Oavsett inriktning på våra karaktärer lovar de alltså att vi ska få fler verktyg för att gå som segrare ur striderna.

Läs hela intervjun hos Eurogamer.

SPELET inte spel över lag. Har inget emot bossar i spel men i deus ex känns det en aning överflödigt. 14/08 Det skulle inte förvåna mig. Den där bilden säger väldigt mycket om spelbranschen. 13/08 Allt är dnd:s fel, ett RPG från 1975. Det var första spelet med en boss i slutet, sedan hakade alla andra på. Screenshot med bossen, en charmed dragon (enbart text): https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Dnd8won.png 13/08 Jag tog bara med mig ett par vapen som jag kände att jag skulle kunna hantera med minimal träning (eftersom jag inte sköt ett skott annars), men man kan också köra med typhoon-augment för att spränga dem i bitar. Dock så finns det sätt att vara kreativ... 13/08 Vill minnas att ändringarna i human revolution gjorde att det gick att lösa på olika sätt och så väldigt bra. Förhoppningsvis har de lärt sig av läxan där och designar bossarna bra från början denna gången. 13/08 Jag körde igenom spelet på svåraste utan att döda någon förutom bossarna och min typhoon spec funkade bra. Behövdes inte många typhoons för att få död på dem. 13/08 Varför ha bossar i spelet öht? 13/08 Hatar bossar i alla spel. Känns som om det är ett "måste" de bara klämmer in för att det ska vara så. Det behövs nytänk även på detta område. 13/08 Har inte spelat föregångaren än, hur ska man förbereda sig för bossarna, även om kanske kör en annan approach än att bara skjuta? 13/08 Mycket bra, var inte så där glad när man hamnade i strid med en och inte alls var utrustad för det >_> 13/08
Skicka en rättelse