Idag lanseras deras nya gamingportal med både sajt och app - vem vinner kampen om streamarna?

Tänk att det där med video på Internet skulle bli så stort. Det trodde vi inte när "Hatten är din" började cirkulera i svenska inboxar för 15 år sedan. När gamle chefredaktörn Johns största argument för den första Iphonen var "du får ju Youtube i fickan!" var jag verkligen inte övertygad.

Idag är Youtube och andra videosajter en hörnpelare i spelbranschen och folk kan tjäna miljoner på att visa upp deras spelande. Medan Googles videoplattform länge varit kungen över klipp seglade för ett par år sedan Twitch upp som regenten av strömmat material men idag är handsken kastad på allvar mellan de två företagen. Youtubes streamingportal går idag ut i skarpt läge och fokuset är såklart gaming.

Få företag har så mycket muskler som Google men samtidigt har Twitch ett väldigt starkt momentum och de med en stor mängd prenumeranter där lär inte byta tjänst i en handvändning. De som skapat innehåll har ofta fokuserat på antingen klipp eller streaming och byggt upp sin följarskara på någon av sajterna, med viss korspollinering. Därför är det inge självklarhet att stora Twitch-profiler kommer att byta plattform på momangen.

Svenska youtubaren Fredrik "Figgehn" Idestål är inne på samma linje, trots att han redan är relativt stor följarskara på Youtube. I en dialog på Twitter menar han också att Googles streamingplattform hittills har varit mer komplicerad och osmidig i jämförelse med konkurrenten, vilket gett den ett sämre rykte.

Skicka en rättelse