#Star Citizen är tack vare crowdfunding en enorm ekonomisk framgång, men inte utan att skeptiker undrar vart pengarna egentligen tar vägen. En av de mest högljudda kritikerna är indieutvecklaren Derek Smart som flertalet gånger hävdat att den nuvarande visionen aldrig kommer att färdigställas.

Det låter förstås annorlunda när utvecklarna själva får säga sitt, vilket är precis vad Chris Roberts gjort i en lång och matig intervju hos Polygon. Han hävdar att "spelet kommer tala för sig självt" när det väl är släppt i sin helhet tillsammans med singleplayer-kampanjen Squadron 42. En anledning till kritiken säger han beror på att de är så transparenta med utvecklingsprocessen.

– Vi är öppna med vårt arbete. Vi har ingen buffert. Vi har ingen sköld. Så vi måste berätta hur det går för oss, säger Roberts.

– Vi sköter ett spel som är live samtidigt som vi utvecklar. Vi mejslar fortfarande fram några aspekter i grundspelet medan andra är lanserade. Det är otroligt svårt.

När spelet väl är lanserat tror han som sagt att kritiken kommer tystna och att de som investerat kommer bli nöjda med både slutresultatet och vetskapen att de varit med och stöttat en process som inte hade kunnat fungera under andra omständigheter.

Intervjun täcker många fler saker än så, och är du intresserad av Star Citizen rekommenderar vi att du läser den i sin helhet.

Bernie Maddof 04/09 Har backat ett par tusingar vilket är ovanligt för en fyndhylle köpare som mig. 1. Ok ..kul för dem jag unnar dem det verkligen. 2. Ok.. kul för dem..hype är bra .. mina peningar gör nytta. 3. Skepp reklamerna är lore , SC bygger ett helt universum och... 04/09 Kan du inte visa den ekonomiska redovisningen som förklarar precis hur pengarna används som bara du och CIGs ekonomichef verkar ha sett? För ingen av oss andra kan göra speciellt mkt mer än att spekulera hur pengarna används och hur mkt som används och... 04/09 Han gör ju regelbundna videor med svar på frågor och för att belysa utvecklingsprocessen och hur kan folk inte veta hur pengarna används?!? Dom har en väldig massa människor inblandade i utvecklingen i flera studior och gjorde nyligen 10 veckors motionc... 04/09 https://youtu.be/EVsvcq0ZZEs 03/09 Oerhört många lägger pengar på företag som erbjuder framtida upplevelser. Några exempel vore: Kickstarter projekt. (Oculus Rift, datorspel, brädspel, den där hoverboard-grejen och mycket mer..) Bigelow Aerospace. (Om jag inte minns fel så är det ett pro... 03/09 Oavsett hur spelet blir så är jag säker på att Chris Roberts är helt seriös i sina ambitioner och med tanke på budgeten så blir det svårt att missa. Det finns egentligen inte heller någon konkurrens när det gäller den här typen av spel. (Nej, Elite: Dan... 03/09 Fattar inte gnället. Det ser ju hur sjysst och stort ut som helst och Chris Roberts är inte direkt sen med att visa nyheterna i spelet och vad de arbetar med.. Om det är något spel jag skulle gnälla på så är det spel som DayZ standalone som aldrig någon... 03/09 Nej, hela spelet är inte live än. 03/09 972,845st. :) När man började med kickstarter för spelet var inga spelföretag intresserade av att göra ett spacesim. Chris Roberts bestämde sig för att försöka och 972,845 spelare har donerat pengar för att dom vill spela ett sånt spel. Att Elite danger... 03/09
Skicka en rättelse