Igår var det hög tid att plocka fram popcorn och titta på två nya filmklipp från #Halo 5: Guardians. Den som är tekniskt intresserad kan komplettera med kunskap direkt från #Microsoft och xbox.com, där det diskuteras om hur man bygger en "episk kampanj". Bland annat genom att höja och sänka upplösningen för att kunna bibehålla 60 fps genom hela äventyret.

"In much of the campaign you may be playing at 1080p, but when we want to get really crazy with vehicles, visual effects and combat we can trade some of the resolution in order to maintain the crucial 60fps. Without this system, we would need to either reduce the scale of our most intense combat encounters or lower the quality of content across the game in order to stay at 60 fps at all times. With progressive resolution, we get the best of both worlds: epic scale experiences that look incredible while running at a consistent 60fps."

Det handlar om en balansgång mellan fläskiga effekter, bilduppdatering och upplösning, som de alltså löst på detta sätt i de mest extrema situationerna. Tycker ni det känns som en lämplig lösning?

En konsol kostar ca 3,5k och varje spel kostar ca 100-200 kr mer än pc spelen. Man kan nog köpa en äldre dator med kraftigare hårdvara en konsolerna har för 3-4k. 18/09 Aldrig tydligen, men den ruttna hårdvara som är dagens konsoler. PS4 är väl lite vassare men fortfarande skit tycker jag. Sen får man ju vad man betalar för, en 10-20k PC kan inte jämföras med en 3k konsol. 17/09 Tänk om dom gjorde en pc version då skulle inget av dessa vitktiga faktorer påverka spelet. 17/09 Det är ju det som är problemet - att de felprioriterar. Upplösning och uppdateringsfrekvens ska vara native, för bästa upplevelse...men det skiter väl konsolfolket i, eftersom de spelar på konsol från första början. 16/09 När så är fallet är det inte på grund av att spelen är för krävande, utan för att de är dåligt gjorda (som ex. senaste Batman). Jag spelar på tre skärmar, som vardera har högre upplösning än 1080p, så att nå 60 FPS på mindre än enbart en av mina skärmar... 16/09 Du missar ju poängen. Oavsett hur kraftfull en konsol är kommer det vara en avvägning mellan upplösning, grafiska effekter och bildfrekvens. Höjer man en av dem måste man minska de andra. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Det... 16/09 Turn 10 har dock inte misslyckats med att leverera 1080p 60fps på sina spel iaf. Last of Us-remastered droppar även till och från, något forza-spelen inte gör. https://www.youtube.com/watch?v=OTEw3qfrh30 16/09 Jag kan nog lista flera spel som din rigg inte kan köra i 60fps i 1080p utan problem. Men oavsett, bara för att DU har fläskat på med ett topp-grafikkort som klarar "alla" spel i 60fps i 1080p (och då menar jag med max detaljrikedom, inte allt på minimu... 16/09 Jodå, det gör den, när det är möljigt att ens ha 60 FPS - det vill säga när servern inte begränsar. 16/09 Arma3? Nej, just det :D 16/09
Skicka en rättelse