Smarta tips som kan föda nästa e-sportsuccé.

Free2play-titlarna #League of Legends och #Hearthstone drar in ofattbart stora summor, medan aspiranter som #Dead Island: Epidemic läggs ner innan de ens är färdiga. Läxa: bygger man ett tillräckligt bra competitive gaming-spel kan man bli miljardär.

Som #Riot Games, vars #League of Legends förra året beräknas ha skramlat ihop omkring 1 miljard dollar. Det är mer än 8 miljarder kronor, det.

Då är frågan – hur gör man ett så framgångsrikt spel? Riots designchef Greg Street bjuder Develop Online på fem handfasta tips för att bygga nästa framgångssaga inom e-sportande, och förhoppningsvis nästa miljardsuccé. Här är hans fem budord:

  • Skaffa spelare som sticker ut. Ingen minns en blyg basement dweller.

  • Matchlängden är viktig. Inte för korta, absolut inte för långa.

  • Ge tittarna en överblick över kartan. Minikartan räcker inte, var tydlig så de vet var de är.

  • Tydlighet. Få och tydliga grafiska element gör det enklare att hänga med, särskilt i kaotiska strider.

  • Pausa. Kommentatorerna behöver pauser så att de kan förklara och analysera.

Låter väl inte så svårt? Skriv ner budorden, skaffa dig ett jobb som speldesigner hos din närmsta utvecklare och styr om deras nuvarande projekt enligt tipsen ovan. Och just ja, skaffa ett rymligt bankkonto.

Alltså, färgstarka spelare är lite som vissa fotbollsspelare, man vill ju ha folk som märks och sticker ut, då dras ju fler till spelet, dom måste så klart vara bra då med =) Spelare som t ex Fatality, som har varit bäst på i princip alla stora FPS någo... 18/09 Visst är det punkter som är bra i vilket multiplayerspel som helst egentligen, även om inte alla använder sig av en karta eller dylikt. Det viktigaste är nog att det måste vara lätt att följa eller i alla fall förstå vad som händer, eftersom man inte... 17/09 På tal om e-sport, Day9's prat om det för några dagar sen var riktigt bra. https://youtu.be/PFxix7NJKN0 Alltid skön att lyssna på 17/09 Artikeln menade att spelet har downtime i matchen mellan diverse fighter på kartan för att ge andrum till kommentarer, inte att spelet pausas, "breaks".[/quote] Ah ja, jag misstänkte att det var något sådant. Trodde för ett ögonblick att han pratade om... 17/09 Du får gärna ge exempel. Jag visste att någon skulle påpeka något jag själv inte tänkt på, det var mest därför jag skrev kommentaren, för att få lite perspektiv. Det är sant att punkterna kan appliceras på en rad olika spel som generella tips, men jag... 17/09 Artikeln menade att spelet har downtime i matchen mellan diverse fighter på kartan för att ge andrum till kommentarer, inte att spelet pausas, "breaks". 17/09 Jag tänkte dock att vissa av dom sakerna verkligen kan appliceras på många olika spel. Pausasaken vet jag dock inte vad den gör på listan där, det gör man väl inte under pro-matcher, det är väl heller inget som en kommentator kan göra om det inte är i... 17/09 Här blev jag riktigt intresserad att se vad en chef inom design har att säga om ämnet att designa ett framgångsrikt e-sport spel. Men det här verkar ju bara vara saker han lärt sig under arbetet med League of Legends, som dessutom verkar lite väl stream... 17/09 Artikeln handlar om att göra ett multiplayerspel till en e-sports succé, inte hur man tjänar massa pengar, det var något FZ stoppade in. 17/09 Klart det går att planera och ha en strategi. Tror du alla spelsuccér är en slump eller att de sålts in med dyr marknadsföring? 17/09
Skicka en rättelse