Stå öga mot öga mot zombies - på riktigt.

Virtual reality är redan med dagens prototyper en upplevelse som sparkar upp inlevelsen i spel till 11. Svenska Starbreeze tror sig dock ha hittat ytterligare ett sätt att få oss att limma fast vårt medvetande i spelvärldarna och det stavas ögonspårning.

Deras Star VR har sedan tidigare separerat sig från konkurrenterna med sina dubbla skärmar som ger ett väldigt brett synfält. Genom att kombinera det med teknik som kan läsa av vart du tittar hoppas man både kunna höja inlevelsen ytterligare men även sänka prestandakraven. Det skulle till exempel kunna gå att rendera fler detaljer där du tittar och skala ner saker i perifirin.

Examples of Eye Tracking Enhancements to Virtual Reality

[ul]
[li]Gaze-prioritized graphics (also known as foveated rendering)– VR graphics can be improved and optimized by, for instance, rendering graphics with higher resolution in the region where the user is looking.[/li]

[li]VR comfort – Comfort in the VR experience can be improved by more precise graphics rendering based on data about the position and direction of the eyes.[/li]

[li]Gamingimmersion – Harnessing natural eye movement, environments and characters can be made more realistic and interactive in games through:
[ul]
[li]Natural targeting– To pick up or throw an object, instead of pointing towards the object through head movement, users only need to look at the object to interact with it. This interaction is natural, intuitive and seamless because it so closely mimics real life.[/li]

[li]Eye contact– This fundamental non-verbal communication is critical to our interaction with others. Bringing the same principle to character interaction in a film or game makes users even more deeply immersed. Characters can come to life, interact or ignore you based on eye contact.[/li]

[li]Immersive graphics and sound– Scary or surprising reactions can be created by knowing what users are paying attention to. Sounds, for instance and characters may appear from where users are not currently

[/li]
[/ul][/li]
[/ul]

Oculus Rift och HTC Vive ska släppas på bred front under nästa år men det är fortfarande oklart när Star VR beräknas dyka upp i butiker. När vi testade deras första prototyp blev vi väldigt imponerade.

Apple har inte bättre kvalitet än något annat märke i samma prisklass, tvärtom, men de är mästare på PR och att hålla sitt rykte fläckfritt, illusionen av högre kvalitet är en bieffekt av detta. Jag är övertygad om att det är marknadsföringen som kommer... 24/09 Det vr som hamnar först under 2000 kr vinner kvalitet är inget vinnande recept utan äpple-logga. 24/09 Spel baserat på "Carrie"? 24/09 Ja jag tror att marknaden är ganska stor, många kommer att vilja ha ett headset även om det inte kommer att användas särskilt ofta. Dessutom hjälper ett stort utbud till att förbättra tekniken snabbare. Några av de olika modellerna kommer definitivt att... 24/09 Use the force Luke! 24/09 För en sim-fantast så är detta den mest intressanta modellen hittills! Men det står i konflikt med simpit intresset :/ Det är en riktig "wow-upplevelse" att sätta på sig en VR hjälm så jag förstår definitivt hypen! Men det finns många spelgenres där VR... 24/09 Finns det en stor marknad för dessa så det krävs va.. 4-5 olika? Själv har jag inget som helst behov av att ha en stor mask på mig när jag spelar.. spelar jag med vänner tror jag inte heller att det är lyckat. Men för alla er som är toksugna håller jag... 24/09 Det här låter riktigt coolt men jag tror som Morknox att det kommer att bli ganska dyrt. Man får vanligtvis vad man betalar för. :) 24/09 Allt låter väldigt bra. Men tror starVR kommer bli väldigt dyr. De utlovar så mycket och har högre specifikationer på de flesta områdena än deras konkurrenter. Känns som att valve och oculus satsar mer på att få en produkt som en vanlig dödlig kan köpa.... 24/09 "To pick up or throw an object, instead of pointing towards the object through head movement, users only need to look at the object to interact with it. This interaction is natural, intuitive and seamless because it so closely mimics real life." Hmm...... 24/09
Skicka en rättelse