Virtual reality är en fantastisk upplevelse, med baksidan att en hel del som testar mår illa. Men det är inte längre hårdvarans fel, säger Chet Faliszek på #Valve. Han menar att hårdvaran utvecklats så mycket att det är spelens fel om folk mår illa, skriver Gamesindustry.biz.

– Tanken att VR måste göra dig illamående är skitsnack, säger Faliszek. Det kommer folk till oss som inte vill testa demos. I en grupp på tio personer är det alltid nån som säger 'Jag kommer må illa, jag kommer må illa, jag kan inte göra det här.' Den fördomen bygger antingen på vad de sett tidigare eller vad de hört.

I samarbete med #HTC tar Valve fram VR-lösningen Vive som ska ha premiär i början av nästa år. Redan under GDC-mässan i mars i år menade Valves Gabe Newell man att 0 % av de som testade HTC Vive blev åksjuka. Faliszek förstärker nu alltså den åsikten, och tillägger att eventuellt illamående beror på spelen.

– Som konsumenter och människor i communityn, håll utvecklarna ansvariga. De ska inte behöva göra er sjuka. Det är inte längre hårdvarans fel. Det är utvecklarna som gör val som gör dig sjuk. Säg åt dem att du inte vill det.

En bidragande orsak till illamående ska enligt Faliszek vara kontrollmetoden. Med vanlig gamepad styrs karaktären ofta med tumspakar, vilket blir abstrakt när din fysiska kropp sitter stilla, och det kan orsaka illamående. Vive använder laserstationer i rummet som mäter användarens rörelser. Därtill skeppas den redan från start med dedikerade kontroller som samarbetar med hjälmens sensorer. Vilket alltså ska vara tillräckligt för att eliminera kräkrisken.

Spypåsen ligger hos er, spelutvecklare!