Det är upp till spelutvecklarna att hålla dig kry.

Virtual reality är en fantastisk upplevelse, med baksidan att en hel del som testar mår illa. Men det är inte längre hårdvarans fel, säger Chet Faliszek på #Valve. Han menar att hårdvaran utvecklats så mycket att det är spelens fel om folk mår illa, skriver Gamesindustry.biz.

– Tanken att VR måste göra dig illamående är skitsnack, säger Faliszek. Det kommer folk till oss som inte vill testa demos. I en grupp på tio personer är det alltid nån som säger 'Jag kommer må illa, jag kommer må illa, jag kan inte göra det här.' Den fördomen bygger antingen på vad de sett tidigare eller vad de hört.

I samarbete med #HTC tar Valve fram VR-lösningen Vive som ska ha premiär i början av nästa år. Redan under GDC-mässan i mars i år menade Valves Gabe Newell man att 0 % av de som testade HTC Vive blev åksjuka. Faliszek förstärker nu alltså den åsikten, och tillägger att eventuellt illamående beror på spelen.

– Som konsumenter och människor i communityn, håll utvecklarna ansvariga. De ska inte behöva göra er sjuka. Det är inte längre hårdvarans fel. Det är utvecklarna som gör val som gör dig sjuk. Säg åt dem att du inte vill det.

En bidragande orsak till illamående ska enligt Faliszek vara kontrollmetoden. Med vanlig gamepad styrs karaktären ofta med tumspakar, vilket blir abstrakt när din fysiska kropp sitter stilla, och det kan orsaka illamående. Vive använder laserstationer i rummet som mäter användarens rörelser. Därtill skeppas den redan från start med dedikerade kontroller som samarbetar med hjälmens sensorer. Vilket alltså ska vara tillräckligt för att eliminera kräkrisken.

Spypåsen ligger hos er, spelutvecklare!

Exakt... det jag pratade om är att spela Half Life utan VR, på den tiden det släpptes :-). Det har inget med VR att göra. Bara ett konstaterande att just Valves Half Life 2 gav många människor problem med illamående (det finns forumtrådar till förbannel... 29/09 Han menade dock att han blev illamående av att spela hl2 helt som vanligt, utan vr alltså. Jag har samma erfarenhet, de spel som gör mig mest illamående är hl2 och portal (1&2) misstänker att jag även skulle bli det av tf, men jag har inte testat det.... 29/09 Dk1 dk2 eller vive gör ingen skillnad i illamående om du spelar hl2, du kan inte "Vr anpassa" ett fps av denna typ så det valve säger är att de inte kommer ge hl3 vr stöd? Hur som helst finns redan idag tillräckligt med spel till oculus som passar alla... 29/09 Du spelade dock inte med Valves VR headset, antagligen använde du någon oculusmodell, båda som finns ute på marknaden är väldigt utdaterade. Och HL2 var ett väldigt tidigt experiment för VR-spel, knappast något att basera dagens uttalande på. 29/09 Precis. Ett parti virtuellt schack får dig knappast att må illa . Men spela nästa parti på en liten jolle i stormande hav så lovar jag att spypåsen åker fram. 29/09 Han säger att VR i sig inte gör någon illamående utan att det handlar om vad man ser och hur det presenteras, vilket stämmer. Det gäller även 3D-bio om du inte påstår att själva glasögonen/headsetet är vad som orsakar illamående oavsett om något visas... 29/09 Jag mår illa när jag känner doften av anis kryddad sprit men det är en annan femma :) Aldrig haft problem med åksjuka av spel eller av något annat. Men har inte testat något av VR hjälmarna. Har inte bestämt mig för vilken jag är sugen på mest men Vive... 29/09 Jag kan känna mig lite illamående om jag känner doften av "solstekt" plastinredning i en gammal volvo eller Saab. Samma doft blir det inte i nyare bilar. 29/09 Finns rapporter att doften av en oculus dk2 framkallar illamående .. samma fenomen alltså :p (ja dk2 har en distinkt doft) 29/09 Wow, av nån anledning skönt att höra att det inte bara är jag som mår illa när jag känner doften av insidan av en bil! :P 29/09
Skicka en rättelse