Crowdfunding-framgångarna räddade Introversion från bankrutt.

#Dayz fick alla att haka på early access-fenomenet, att köpa in sig i och testa ett spel under utvecklingsfasen. Men påfallande många early access-spel har svårt att bli färdiga, inte minst Dayz. Men #Prison Architect bryter trenden – nästa vecka lanseras den skarpa versionen av #Introversions fängelsesimulator.

Den skarpa versionen har föregåtts av 35 alpha-utgåvor. Spelet har sålts i tre år. Hela 1,25 miljoner sålda exemplar har dragit in finfina 19 miljoner dollar, berättar Introversions Mark Morris till Eurogamer. För
fem år sen stod den brittiska studion på ruinens brant, trots kritikersuccéer som #Darwinia och #Defcon i bagaget. Men crowdfunding-framgångarna för Prison Architect räddade företaget, och den 6 oktober är det dags för skarp premiär.

FZ:s recension av Prison Architect läser du i mitten av nästa vecka.

Mordheim börjar arta sig fint. Bästa EA - jag har köpt. 06/10 Jag vill bestämt hävda att Minecraft är föräldern till EarlyAccess, inte DayZ SA. 02/10 Riktigt roligt spel! :) Bra stöd från utvecklarna. Köpte "Name in the game tier". 01/10 Var inte den här nyheten uppe på FZ för nån vecka sedan ? 01/10 Early access är nog inte ett säkrare kort än andra former av crowdfunding men jag håller med om att det nog är för tidigt för att uttala sig om hur framgångsrikt konceptet är. Samtliga early access-titlar jag har sponsrat utvecklas aktivt med regelbundn... 01/10 1. Enda Early Access jag varit med på är DayZ och där gick utvecklingen för långsamt tyckte jag. Vecka efter vecka utan några märkbara framsteg gjorde att jag helt enkelt bestämde mig för att sluta spela det några månader och se om det hänt nåt. Nu har... 01/10 Ytterligare ett spel i min samling på Steam som förtjänar mer tid än jag har att tillgå. Det är väldigt roligt, men hinns inte med :/ 01/10 Jag ser att du samlat redig data för ditt statistiska uttalande! 10/10 Dom flesta spelen har inte varit uppe så lång tid som ett spel brukar utvecklas, steam early access har existerat drygt 2.5 år. Mount and blade låg i early access ungefär 4 år, priso... 01/10 Det är väldigt få spel som blir det. Det är bara och titta på Godus, Peter Molyneux stack med pengarna och lämnade över projektet till någon annan. 01/10 Tydligen inte (http://www.fz.se/artiklar/recension/20150504/verdun). 01/10
Skicka en rättelse