Många av oss har spelat CTF i olika former sedan 90-talet men i #Star Wars: Battlefront-spelläget Cargo har #Dice skruvat till förutsättningarna. Den största förändringen är att du här inte behöver ha ditt eget lags flagga i basen för att ta poäng med motståndarnas vimpel, något Dice menar ska flytta striderna från kartornas mitt och renodla rollerna som anfallare respektive försvarare.
Cargo spelas sex mot sex och i början av varje match är ställningen 5-5. Det lag som först tar poäng förändrar läget till 6-4 och det lag som har flest poäng efter 15 minuter vinner.
The reason behind this tweak? In old school capture the flag modes, a lot of action centered round grabbing the enemy flag and running away to hide, since the enemy could not capture unless their flag was in their base. This resulted in home bases that were rarely defended, since most action took place in the center of the map. For Cargo, we want players to focus on both bases and establishing two very defined gameplay roles – the attacker and the defender.
There are several tools to help you perfect these two distinct play styles. If you like Smoke Grenades and Jump Packs you’ll be a great attacker in Cargo, and if you want to play defense you can equip things like the Proximity Bomb and Barrage. Defenders can also man the stationary E-Web Turrets within or close to the bases for some extra defensive firepower.
En av banorna som beskrivs utspelar sig i en rebellbas på Tatooine med tre distinkta vägar mellan baserna. I mitten står Millenium Falcon för att ge de där nostalgiska känslorna en extra knuff.
Huruvida Star Wars: Battlefront-tolkningen av CTF blir rolig får vi se om en dryg månad.