Det kostar dig en bra bit över tusenlappen om du vill ha hela spelet.

I likhet med många andra storspel kommer #Star Wars: Battlefront förses med mer innehåll ett bra tag efter releasen. På spelets Origin-sida säljs nu ett season pass, vilket innehåller fyra DLC-paket med nytt innehåll, nya miljöer, två veckors tidigare tillgång till DLC-släppen och en "Shoot first"-emote. För detta extramaterial vill man ha 500 kronor.

Star Wars: Battlefront i sig kostar 600 kr på Origin, så om du vill köpa hela spelupplevelsen får du punga ut med 1100 riksdaler.

Prismässigt följer #Dice och #EA taktiken från #Battlefield-spelen, där hela upplevelsen sprids ut över två år och kostnaden blir ungefär samma som för två fullprisspel. #Activision har som bekant valt en mer intensiv variant, där man släpper ett nytt #Call of Duty om året, plus season pass/DLC-paket.

Ett nytt storspel kan köpas för ungefär lika mycket i dag som för 20 år sedan (#Command & Conquer: Red Alert kostade 450 kr 1996, se sid 17 här). Samtidigt har spelutveckling blivit mångdubbelt dyrare och Konsumentprisindex stigit 20-25 procent, men Star Wars: Battlefront finns ändå från knappa 450 kr till pc (se Prisjakt nedan) – alltså billigare än Red Alert 1996. DLC och andra alternativa intäktsvägar är därför inte särskilt överraskande.

Vad tycker du, hur mycket pengar kan ett spel få kosta totalt? Och vad krävs för att motivera DLC-priset?

Meh, tyckte att artikeln kändes som ett försvarstal för dlc. Jag är väl mest irriterad över Dice's omoral i och med att dom säljer season pass för $50 utan någon information om vad det kommer innehålla. Är inte speciellt imponerad av deras 'deluxe' utgå... 18/10 Visst kostar spel mer att utveckla nu än 1996. Men å andra sidan säljer även spelen till en långt mycket större publik än 1996. Ett spel är immateriellt vilket betyder att produktionskostnaden är nästan oberoende av hur många som köper spelet. Red Alert... 14/10 Steg 1: Släpp halvfärdigt spel. Steg 2: Lägg merparten av budgeten på maknadsföring för att kompensera för steg 1 och steg 5. Steg 3: Om ni inte redan gjort det ta bort modding för att kunna komma undan med steg 4. Steg 4: Sälj överprisat dlc för att... 13/10 Smaken är som baken, ungefär som din svenska :) 13/10 Ja för NFS är ju ett skit bra bil spel??? Icke, sämsta skiten som ryms i datorn...... 13/10 Sen finns det spelstudior under EA som gör tvärtom, åtminstone som det ser ut nu. Ghost som utvecklar nya Need for Speed. Q) Will there be paid DLC? A) We plan to release a series of free content updates for Need for Speed. We currently have no plans... 13/10 Nej tack, jag avstår! 13/10 Det var väl spritt över ett par år va? Räkna ut vad 2 år med WoW kostar, för att bara nämna ett exempel. 13/10 Tack och adjö DICE nog får vara nog! Massive och Avlanche får bära fanan i mina ögon, DICE har tappat allt förtoende, det räcker nu. 13/10 Lite skrattretande är det ju ändå att folk är beredda att lägga ut så mycket som 1100kr på ett spel från EA, bara för att under de första månaderna få möjlighet att klaga på krascher, buggar, dålig prestanda m.m.. Kommer nog att införskaffa det när det... 13/10
Skicka en rättelse