Kan bli en prestandamässig revolution för RTS-genren.

Windows 10 fyller snart fyra månader, och snart är det dags för det första DirectX 12-spelet. #Ashes of the Singularity är namnet och den 22 oktober, nästa torsdag, släpps det som early access på Steam.

Utvecklarna presenterar spelet som ett RTS helt byggt på 64-bitarsteknik, vilket ska passa moderna processorer med många kärnor som hand i handske. I kombination med DirectX 12, som skalats ner och därmed ska krama betydligt mer prestanda ur hårdvaran, blir Ashes of the Singularity högintressant för prestandaintresseade.

Så här säger Stardocks VD Brad Wardell:

RTS-spel har tidigare tvingats välja mellan vacker grafik eller massor av enheter, detta för att de begränsats av 32-bits- och DirectX 9-baserade motorer. Det är ett av skälen till att RTS-spel nått taket de senaste åren. RTS kan vara vackra eller storslagna, men inte båda. Tack vara motorn Nitrous kan vi göra tiotusentals enheter som agerar individuellt som en del av världsomspännande strider med en distikt visuell stil.

Vi hoppas kunna lägga beslag på en av vår redaktionsgranne #Sweclockers monsterdatorer och köra lite tester av Ashes of the Singularity när det släppts nästa vecka.

Lita inte på Brad Wardell. Han är en skrävlare och har hypat många saker tidigare som sen fallit platt. För ett bra retro RTS kanske Grey Goo kan vara något. Det är går att testa gratis under helgen på Steam och vill man köpa är det rea också. 17/10 Jag hoppas utvecklarna på stardock hämtat inspiration från Supreme Commander serien. Gillade dem starkt och detta ser mycket intressant ut! 16/10 Precis som vad marcus8958 skrev, så är Ashes och ARK inte samma spel. För övrigt så är ARK ett löjligt krävande spel på grund av få programmerare som utforskar Unreal Engine 4 med och utan DirectX 12. 16/10 Att Ashes och Ark inte är samma spel? 16/10 Kör själv 980ti strix med en intel 980x får knappt över 20 fps på ARK med en 1440p upplösning. nåt jag missat? 16/10 Så utvecklarna av ARK har inte kommit längre än till "testkoden för ARK stödjer DirectX 12"? Se på fan. Nåväl :) 15/10 Varken Ark och Ashes är släppt och Ashes har haft DX12 sedan augusti. http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/sites/3/2015/08/heavy.001-980x720.png 15/10 Vad är grejen med laserstrålar och, öh, blixtar? Ge mig rykande kanonmynningar och smattrande kulsprutor. 15/10 Bättre med micromanagment eller vad det heter. När man har full koll på alla enheter som i Starcraft. Att bara pumpa ut enheter och anfalla helt random är ju inte så kul kanske. Men vi får se. Bara gud vet om det blir bra. 15/10 Är DX12-versionen varken färdig eller lanserad kan det ju inte rimligtvis betraktas som det första spelet att använda det, eller? 15/10
Skicka en rättelse