Trots flera löften – nu har skaparna introducerat en kontroversiell betalmodell.

Studion Overkill har introducerat möjligheten att köpa sig till gameplay-fördelar i populära team-shootern Payday 2, rapporterar Eurogamer.

Detta har lett till ett ramaskrik i communityt, som anser att systemet att med reda pengar köpa slumpmässig loot som påverkar gameplay är totalt förkastlig. Kanske främst eftersom utvecklarna uttryckligen lovat att inte införa ett slikt system.

För två år sedan sa Overkill-producenten Almir Listo att "Payday 2 kommer inte att innehålla några som helst mikrotransaktioner (och skäms på dig om du trodde något annat!"

Samma år sa även David Goldfarb att man aldrig skulle överväga liknande system:

"Nej. Nej, Herregud nej. Aldrig. Nej."

Nu har man dock gjort en kovändning, och föremål kan säljas och köpas över Steams Community market. Detta kan liknas vid att köpa fördelar ingame, via mikrotransaktioner.

Vad tycker ni, har Overkill gjort bort sig eller står det ett företag fritt att utnyttja vilka betalmodeller som helst? Diskutera!

Nu är fler dagar kvar av Overkills event för Payday2 och jag är övertygad om att det kommer något mer som kanske kan förklara deras agerande. Men som det ser ut nu är Overkills kommunikation inte den bästa, vilket lett till förvåning och frustration i... 17/10 När ett spel har släppts, måste pengarna fortfarande trilla in. Det är inget konstigt med det, men man förstår att det kan bli irritation om man ändrar en ståndpunkt. 17/10 För två år sedan sa Overkill-producenten Almir Listo att "Payday 2 kommer inte att innehålla några som helst mikrotransaktioner (och skäms på dig om du trodde något annat!" Samma år sa även David Goldfarb att man aldrig skulle överväga liknande system:... 17/10 Deras DLC modell kändes ju redan som att man köpte sig fördelar... Så är ju ingen större skillnad överhuvudtaget. 17/10 Förutsatt att en marknad är ett nollsummespel där någons vinst måste motsvara en förlust. Så klart detta är en inkorrekt beskrivning av en marknad då skillnaden i människors behov och tillgång gör att varor värderas olika och det är i denna olika värder... 17/10 Dags att sälja eventuella Starbreeze-aktier m.a.o :P "Deras enda framgångsrika"? Det är deras enda spel över huvud taget, och det är som sagt jävligt framgångsrikt. Spännande att du får det till talanglöst. 16/10 Fortfarande ingen slutparentes. ;) Har förståelse för att folk blir besvikna när det först sägs att det inte kommer bli några microtransaktioner men att det sedan kommer sånt ändå. Lite som att säga att bensinskatten inte ska höjas, men att den sedan... 16/10 Klart som fan att de mjölkar allt som går. Payday är deras enda framgångsrika spel. Har man inte talang för att göra fler bra spel så blir det så. 16/10 "Suck" Payday 2 har ingen multiplayer så varför klagar folk att man kan köpa fördelar .. Själv spelar jag ett MP spel där man MÅSTE pröjsa massa pengar om man vill vara competative. 16/10 Är precis som Diablo3.. Deras marknadsplats var ju grymt bra och skoj! eller vänta.. :o 16/10
Skicka en rättelse