Förra veckan lanserade Google prenumerationstjänsten Youtube Red som förutom att ta bort annonserna från Youtube även ger dig möjligheten att ladda ner videos för offlinetittande och tillgång till musiktjänsten Google Music. Efter att alla youtubers mer eller mindre blivit tvingade in i nya avtal som stödjer detta har många blivit väldigt upprörda, samtidigt som en stor del av tittarna säger saker som "jag använder adblock, det är gratis". I ett längre blogginlägg delar Felix Kjellberg med sig av sina tankar kring den nya tjänsten (som ännu inte finns i Sverige) och adblockers i stort.

Han inleder med det många kanske inte vet; att Google inte lyckas generera någon vinst på Youtube trots att tjänsten uppskattningsvis används av en miljard tittare. En del av orskaken bakom detta är såklart adblockers och enligt sin egen statistik blockerar cirka 40 procent av Kjellbergs tittare reklamen. Medan det inte direkt skadar en kanal av hans storlek kan det ha enorma konsekvenser för mindre kreatörer.

Han sammanfattar sina tankar med följande tre punkter:

  • YouTube Red exist largely as an effort to counter Adblock.

  • Using Adblock doesn’t mean you’re clever and above the system.

  • YouTube Red exist because using Adblock has actual consequences.

Som en sajt som också lever till största del på intäkterna från reklam är adblockers såklart ett knivigt problem. Vi hoppas också att ni som tidigare blockerat vår reklam kan ge oss en ny chans nu när vi blivit en del av Geeks Publishing och den senaste tiden endast haft reklam som är direkt relevant för dig som besökare, från avsändare såsom Webhallen, Inet, Dustin, Comic-Con, Max-Gaming och Intel.