Fansens önskemål bakom beslutet att släppa allt material gratis, säger utvecklarna.

Den nysläppta #Need for Speed-nystarten är ett spel som lyssnar på fansen. Och eftersom fansen gärna vill ha extramaterial men ogärna betalar för det kommer de få just det – mer material utan kostnad.

Så publikfriande talar creative director Craig Sullivan med Vive. Han får frågan om hans #Ghost Games och moderskeppet #EA verkligen inte planerar att ta betalt i form av DLC eller mikrotransaktioner nu när spelet är släppt. Och svaret är alltså nej, även om det inte är gjutet i cement.

– Man kan aldrig säga aldrig, som om vi skulle göra DCL för det här spelet om tio år. Jag vet inte vad som händer om tio år. Allt jag kan säga, ärligt, med handen på hjärtat, är at det absolut inte finns några planer på att t betalt för innehåll i det här spelet. Vi kommer ge dig allting gratis.

Enligt Sullivan går det i nuläget inte att ta betalt i spelet, ens om man skulle vilja. Och helt i linje med en välkänd EA-policy de senaste åren bedyrar Sullivan att man lyssnar på fansen.

– Allting vi gör handlar om att lyssna på vad fansen vill ha. De säger definitivt inte 'Kan ni bygga massa saker och kräva betalt av oss för det?' De ber inte om det, så vi gör inte det. Jag vet att när vi säger sånt här till medierna tycker en del människor 'Visst, men jag är säker på att det ändras om en vecka eller två, eller om ett halvår.' Det blir inte så. Planen är att det inte är några transaktioner i det här spelet. Allt material vi kommer ge er – en ganska rejäl mängd i framtiden, med start ganska snart – kommer vara gratis. Det är vad spelarna förtjänar.

Generöst. Samtidigt föder uttalandet ett par frågor: Vem bad om slopat rattstöd? Vem ville att spelet skulle sluta funka om internetuppkopplingen går ner? Har verkligen ingen bett om lägre pris, eller att spelet ska vara gratis?

Skicka en rättelse