Både PS4- och Xbox One-versionerna av #Fallout 4 körs i 1080p-upplösning, och bilduppdateringen ligger överlag på 30 bilder/sekund. Men flytet hackar emellanåt betänkligt, och kryper ibland ner mot det obehagliga 20-strecket.
Det är kontentan av Digital Foundrys utförliga tester av hur Fallout 4 flyter på konsolversionerna. Ingen av dem klarar alltså av att hålla konstanta 30 fps, något som i konsolvärlden brukar ses som grundläggande mål (och som pc-kramare lika ofta brukar hånskratta åt).
Fallout 4 är bra på PS4. Men det är inte alltid snyggt.
Testarna skriver att Xbox One-versionen ibland fryser till någon enstaka sekund, men man har inte märkt samma sak på PS4:an. Problemet är också verifierbart.
FZ:s Calle Johansson-Sundelius och Joakim Bennet har kört Xbox One- respektive PS4-versionerna, och så här säger de när undertecknad frågar dem om de upplevt de här frysningarna.
Har ni märkt det här struttering-problemet?
– Jag har inte upplevt några frysningar på Xbox One, säger Calle. Men då har jag mest vandrat runt i ödemarken, inte riktigt redo att dra in i storstaden ännu trots mina cirka sex speltimmar. Däremot har i alla fall min konsol haft problem med att ladda spelet när den vaknar upp från viloläge, har behövt rycka strömsladden för att få en "ren start". Oklart om det är spelrelaterat eller om bara Xbox One-gränssnittet stökar.
– Jag upplevde det vid ett par, tre olika tillfällen under ca 50 timmars speltid, säger Joakim. Ofta om det var många karaktärer på bild samtidigt. Helt plötsligt började maskinen kämpa för varje frame, och jag fick hack-springa in i ett annat rum eller byta område. Sen släppte det lika fort som det kom. Långa laddningstider däremot, det kan vi snacka länge om...
FZ testade Fallout 4 på PS4, och recensionen slår fast att det är fullt spelbart trots frameraten. Vi kommer under dagen publicera våra intryck av pc-versionen – stay tuned!