Storleken har betydelse när det skrivs pressrelease.

#Call of Duty drar sällan in samma höga betyg som för tio år sedan, men #Activision-serien säljer fortfarande rejält. Efter fredagens lansering av #Call of Duty: Black Ops 3 var inget annat än en kvick pressrelease om rejäl säljsuccé att vänta.

Och nu är pressreleasen här, och den säger att Black Ops 3-försäljningen dragit in mer än 550 miljoner dollar, eller över 4,7 miljarder kronor, under de tre första dagarna. Det sägs vara mer pengar än någon film dragit in under öppningshelgen – någonsin. Activision Blizzard-chefen Bobby Kotick kallar CoD-premiären för "årets största underhållningslansering", och det verkar finnas fog för det.

Call of Duty: Black Ops III is the biggest entertainment launch this year in any medium, and bigger than any theatrical opening weekend ever."

Enligt Activisions pressrelease ökade den digitala försäljningen med nära 100 procent, och spelarnas engagemang (alltså hur mycket de spelar) ökar också det. Det talas också om säljrekord för PS4, Twitter-succé och annat – vi får veta ungefär allt utom hur många spel som faktiskt har sålts. Det får vi sannolikt fortsätta vänta med tills någon form av rekord som motiverar en ny pressrelease slås.

FZ delar inte pressreleasevärldens uppfattning att många köpare är ett tecken på bättre spel. Men vi gillade ändå Black Ops 3 och gav det betyget 3.

Skicka en rättelse