#Bionic Commando floppade rejält och förutom att sätta #Grin i konkurs fick det japanska #Capcom att bli mer försiktiga med framtida utvecklingssamarbeten med västerländska studios.

Under en frågestund sa högsta hönset Haruhiro Tsujimoto att deras erfarenhet med Bionic Commando visar att det är svårt att använda externa studios när det gäller nya varumärken. De överväger till och med att låta framtida nyetableringar skötas av Japan medan deras partners får hantera titlar i redan existerande serier som har fastslagna teman och spelmekanik - det vill säga uppföljare.

Den avgörande faktorn för huruvida det är framtidskonceptet lär vara hur försäljningen av #Dark Void (22 januari) och #Dead Rising 2 (ej spikat) går då båda utvecklas utanför Japan.

Wanted: weapons of fate gjordes till största delen av Barcelona-kontoret. Terminator var Göteborgs-kontorets skötebarn. Bionic Commando och Bionic Commando rearmed gjordes i Stockholm, inkl. design, art och ljud. Kort sagt, du har fel. :) 31/12 Håller med :) Hade inte behövt att vara helt öppen som GTA osv, men den linjära vägen skulle ha varit bredare så man inte stöter på den där radioaktiviteten så jäkla ofta. 30/12 En rejäl story, och framförallt öppna banor hade gjort Bionic Commando kul. Att måste följa en förutbestämd väg, där nästan varje hus/hustak är "radioaktivt" förstörde verkligen all spelglädje. Försökte verkligen ge det en chans, men fick strunta i det... 30/12 Bionic Commando var faktiskt alla tiders och jag vill skicka gamla ägg till alla som inte köpte det! Hade gärna haft en uppföljare till det. 29/12 Tyckte att Bionic Commando var bra, inte kanske det bästa spelet men absolut inte dåligt. 29/12 Jag gillade Bionic Commando och skulle säga att jag tyckte det var bra, och Wanted var väl bra för att vara filmspel. Jag tycker dock Bionic Commando klarade det som förväntades och Capcom borde kolla på kvalitén i det spel som Grin gjorde och inte hur... 29/12 måste nog påstå att det var wanted och terminator franchisen som gjorde att grin bombade, även fast bionic commando inte sålde speciellt bra,. 29/12 Kanske vore lättare om de började göra spel med innehåll istället för spel med premisser som "hans arm är borta och nu har han en krok där, slut." På 80-talet var det få som brydde sig om att flesha ut storyn mer än grundpremissen, så när de förnyar ett... 29/12 Av lite snabbt användande av google och lite sökande så kommer man snabbt fram till att du har fel angående Dead space då de faktiskt har sålt mer än förväntat. Har sålt 1,4miljoner exemplar fram tills maj 2009. Hade man tänkt efter lite så hade det ald... 29/12 Saken är den att Svenska Grin inte gjorde "gameplay" åt Terminator och Bionic Commando. Spelmekaniken stod Barcelona-studion för, medans här i Sverige så gjorde man environment art. Altså texturer, modeller o annat inrednignskrafs. 29/12
Skicka en rättelse