Dirigerar om processorkraften.

Det bor mer kraft i dagens konsoler än vad som först verkar vara fallet. Tidigt i år stod det klart att #Microsoft uppdaterat Xbox One så att delar av den tillgängliga kraften i en av maskinens processorkärnor gjorts tillgänglig för utvecklare, och nu tycks #Sony ha gjort samma sak med PS4:an.

PS4:an har, liksom Xbox One, åtta processorkärnor. Två av dem har varit bundna till operativsystemsspecifika uppgifter, men det verkar nu som att en av dem inte längre är låst till det.

Uppgiften hämtas från forumet hos Beyond3d, och är således inte officiellt bekräftad. Digital Foundry har kontaktat Sony i frågan, och i väntan på svar skriver man att det sannolikt blir så att befintliga spel måste uppdateras för att dra kraft av den påstådda extrakraften. Vilken påverkan på spelen det här har, om det visar sig stämma, går inte att säga i nuläget. I Xbox One-fallet varierade mängden tillgänglig prestanda, och konsolen uppskattades kunna använda 50-80 procent av den upplåsta kraften för en CPU-kärna.

I väntan på officiella besked från Sony gör du nog klokt i att inte förvänta dig några 4K-upplösta 144 hz på din PS4:a. Men några bilder/sekund extra kan det kanske bli.

Sant, kanske lite onödigt att diskutera grafik då alla konsoler inte är speciellt bra på detta område xD 01/12 Just nu är det bättre med färre kärnor för spelen oftast optimeras efter gamla system. Det är inte lätt att göra ett spel optimerat för flera kärnor och det finns inget direkt behov då majoriteten av dagens spelare sitter på dåliga tvåtrådade laptops... 01/12 Men Cpu är inte bra på alla former av beräkningar, det som Gpu arbetar effektivt med är oftast det som leder till bättre grafik och prestanda. Oftast så ligger spelen och drar på en till två kärnor om jag inte missminner mig helt(kan ha fel). Det är där... 01/12 Jo, det har du faktiskt rätt i. Fel av mig, det var inte remaster versionen som hade dålig framerate. 01/12 Bara jag som har för mig att Last of Us faktiskt var 60fps på ps4'an? Jag kan dock ha fel... 01/12 Vem är FPS? Jag känner ingen FPS. 30/11 Med ett vettigt API kan utvecklarna till konsolen anpassa spelet att nyttja fler kärnor. Eftersom alla spelarna har samma maskin är den bästa maskinen alltid också den sämsta och allt optimeras efter ett enda system. 30/11 en extra cpu kärna när spel ligger mest på gpu? 30/11 Njae, SONY får ju inte ens PSN att funka felfritt, varför skulle konsolen bli bättre? Sorry för gnäll, men man blir ju skeptisk. 30/11 Göra skillnad på 30 och 60 FPS tror jag nog de flesta kan om de får se en jämförelse. Däremot tror jag säkert att de flesta upplever att det inte är några problem med 30 FPS, och jag är beredd att hålla med, även om jag självklart strävar efter 60 FPS... 30/11
Skicka en rättelse