Firar födelesedagen genom att planera för en bättre framtid.

Den 16 december 2013 lanserades den första publika early access-versionen av #Dayz på Steam, vilket förstås betyder att den fyller två år i dag – hurra hurra hurra hurra!

Spelet, som tillsammans med #Minecraft gjort early access till något alla känner till, har under sina två år sålt bra, men även fått kritik för långsam utveckling och trasiga funktioner. Utvecklarna är väl medvetna om vad som behöver göras, och dagen till ära listar man drygt två handfull punkter med saker som står på agendan för spelet just nu. Bland annat väntar flygfarkoster, ett nytt animationssystem, möjlighet att bonda med djur, och möjlighet att ätas upp av rovdjur. Skön omväxling från att få halsen uppsliten av zombier, månne? Hela listan:

[ul]
[li]Steam Workshop support (Modding)[/li]

[li]Base Building[/li]

[li]Aerial Vehicles[/li]

[li]New Renderer[/li]

[li]New robust Animation System[/li]

[li]Enhanced Audio System support[/li]

[li]Predators[/li]

[li]Finalized Chernarus +[/li]

[li]Animal Companions[/li]

[li]New more modern UI & Inventory[/li]

[li]Public Server Binaries & Servlet/Database Release[/li]

[li]New User Actions & Fluid movement within the game world

[/li]
[/ul]

Man säger också att siktet är inställt på att ta spelet ur alpha-stadiet och släppa Dayz version 1.0 under 2016. Hur tror du det går?

Nu pratade jag inte om early-access generellt utan DayZ specifikt. Andra spel som Prison Architect och Kerbal Space Program är ju strålande exempel på när konceptet fungerar. Frågeställningen är om Bohemia i det långa loppet tjänar på att lägga ner 1-2... 17/12 Ett annat synsätt: att den som säljer spelet vet hur man drar nytta av folks vilja att vara först med att ha spelat något. 17/12 Kan inte alla som inte kan ett skvatt om mjukvaruutveckling bara hålla igen näbben? Ni vet själva vilka ni är. För en som kan området gör det bara ont i kroppen av att se alla gasta om sin okunskap. Det finns ett fåtal informativa inlägg. Ta till er dem... 17/12 Jag tror du är något på spåren. Känns som om early access modellen bara är ett sätt för företagen att spänna på oss utan att ge något tillbaka. 16/12 Känns som att de har helt fel prioriteringar i utvecklingen. Spelar ingen roll hur många olika hattar och byxor och tröjor de lägger till så länge spelet dras med den nuvarande grafikmotorn som totalt förstör känslan i spelet. Sen så ser jag inte riktig... 16/12 Väntar fortfarande på ny rendering-motor och ordentlig respawning loot(vapen/ammo)... Tills dess så spelar jag Dayz Overpoch/Epoch. 16/12 problemet är inte att det är early access det är då åtminstone jag fullt medveten om och tyckte var värt i början, men med tiden så har dean hall agerat offer för att han fått kritik samt att han sedan inser efter ett bra tag att (oj detta var inget för... 16/12 Å andra sidan hände det ju nåt med både KSP och Prison Architect under den tid som gick. DayZ verkar ju ha stagnerat totalt, både sett till innehåll och optimering. Eller så hade folk förhoppningen om att det skulle komma några schyssta uppdateringar? 16/12 Instämmer, denna tråden är ju ett bevis för att läskunnigheten inte är utbredd bland gamers. 16/12 Jag säger bara: Gör om gör rätt! 16/12
Skicka en rättelse