Kommunikationsmiss ligger bakom att 350-dollarsmålet missas så grovt.

Oculus Rift släpps i slutet av mars till det skyhöga priset av 700 euro (eller 600 dollar plus sales tax, om du bor i USA). Matematiskt orienterade FZ-läsare räknar kvickt ut att det är långt mer än vad grundaren Palmer Luckey siktade på så sent som i september. Han sa då att man ville hamna i trakterna av 350 dollar, ungefär samma pris som för utvecklarversionerna.

Hans numera famösa uttalande löd ungefär så här:

"...roughly in that $350 ballpark, but it will cost more than that."

Så blir det uppenbarligen inte, och många frågar sig varför. Palmer Luckey har redan ryckt ut och förklarat vad den stora skillnaden beror på.

Kort svar: dålig kommunikation.

Längre svar (med ett par andra intressanta uppgifter): i samband med tillkännagivandet i går svarade Luckey på frågor på Reddit, och där förklarar han att 350-dollarsmålet ska ses i skenet av missvisande artiklar hos diverse medier. Luckey hade tidigare sagt att priset för en Rift och en dator kraftig nog att driva den torde landa kring 1 500 dollar, vilket vissa medier beskrev som att själva Riften skulle kosta så mycket. Med 350-dollarsuttalandet försökte Luckey betona att själva Riften inte blir i närheten av så dyr som 1 500 dollar. Vilket inte lyckades fullt ut, an vi med facit i hand konstatera, och han själv håller med och kallar sin insats "dåligt hanterad".

Att Rift kostar så mycket som den gör beror på tekniken i själva headsetet, medan kringutrustning som hörlurar och Xbox One-kontroll kostar så lite att det inte skulle påverka slutpriset nämnvärt om de skippades.

The Xbox controller costs us almost nothing to bundle, and people can easily resell it for profit. A lot of people wish we would sell a bundle without “useless extras” like high-end audio, a carrying case, the bundled games, etc, but those just don’t significantly impact the cost.

Två OLED-skärmar med hög uppdateringsfrekvens, precis rörelsedetektering, optik som sägs vara mer avancerad än i vissa systemkameror med mera är det som drar upp priset.

The core technology in the Rift is the main driver - two built-for-VR OLED displays with very high refresh rate and pixel density, a very precise tracking system, mechanical adjustment systems that must be lightweight, durable, and precise, and cutting-edge optics that are more complex to manufacture than many high end DSLR lenses. It is expensive, but for the $599 you spend, you get a lot more than spending $599 on pretty much any other consumer electronics devices - phones that cost $599 cost a fraction of that to make, same with mid-range TVs that cost $599. There are a lot of mainstream devices in that price-range, so as you have said, our failing was in communication, not just price.

Luceky säger än en gång att man inte tjänar några pengar på den här första versionen av Oculus Rift.

"To be perfectly clear, we don’t make money on the Rift.

Ja, det verkar rimligt. Men ändå, om VD senast som November pratade om "ballpark 350 dollars" och pratar nu om missförstånd, .... Det kostar vad det kostar, men det känns ändå konstigt... 09/01 Den där "förfiningen" du nämner – tror det är du kan stoppa in saker som research, produktutveckling etc etc, sånt som kostar pengar. Dev-prototyperna var ju något de släppte för att utvecklare skulle skapa content. Ingen produkt de skulle driva vinst... 08/01 Nyhetens behag..Vänta några månader så slänger dom skiten på en.. ;) 08/01 Förstår inte riktigt det här, motiveringen är att "ny teknik" är dyr. Varken OR elle Pre (Vive) är direkt "ny" teknologi, det är en sammansättning av många gamla tekniker, som är förfinade att samarbeta för att man är i stadiet att nå rätt komponentstor... 08/01 Jag är lite inne på den också. Det verkar som att många missförstår kritiken. Det handlar inte om att $599 är för mycket för vad man får, det handlar om att DK1&2 var billigare och att han sa "ballpark $350". Om han hade sagt "ballpark $800" och den sen... 07/01 Personligen tror jag att det hela med 350 dollar var vilseledande marknadsföring för att förosäkra konkurrenterna och hoppas att de gör en produkt som inte blir konkurrenskraftig eftersom det inte går för detta pris.... 07/01 Som VD förklarade, så är kostnaderna själva Riften och inte kontrollern etc (de preussar inte 500 för den, snarare bulk-inköpspris och reklamrabatt av MS så kanske snarare i 50.- klassen....) Och företaget behöver bara fixa ett paket och inte flertal.... 07/01 Jag tror risken att VR skulle floppa är exakt 0% däremot är ett krig mellan tillverkarna oundvikligt för att avgöra vad som kommer att bli standard. All ny teknologi har en sådan fas under sina första år och det är aldrig självklart vem som vinner, det... 07/01 Varför snackar dom massa skit om att det inte skulle bli billigare om man gjorde ett light bundle? Jag är intresserad av Riften inte utav en xbone kontroll och några skräphörlurar. Till och med en person med 50 i IQ förstår att en handkontroll kostar... 07/01 Håller helt med, det verkar börja med en segmenterad marknad som så många gånger förr så kommer bara en finnas kvar efter ett par år, så frågan är nu är vilka blir kvar? Vore Facebook smarta nu så såg de till o kränga "billiga" headsets nu när de e själ... 07/01
Skicka en rättelse