#Electronic Arts-producenten Jason DeLong förutspår att framtidens spel kommer bli billigare än idag - inte dyrare.

Vi börjar att se - kanske inte nästa år [2010], men i den nära framtiden - att spelen går mot att bli mindre, mer rättframma upplevelser med lägre priser till en början, och sedan möjligheten att förlänga spelet genom episodiskt material eller framtida nya funktioner. Spelen blir bara dyrare och tiderna är hårda, och det blir allt svårare att kunna köpa alla spelen man vill ha. Så hur kan vi låta folk fortsätta spela och erbjuda dem mer utan att de ska behöva gå bankrutt samtidigt? Det kommer bli ett intressant kreativt problem för oss att lösa.

Vad skulle du säga om en framtid där spelen släpps till hyfsat billiga ingångspriser, och du sedan själv får välja om du vill köpa till mer innehåller eller inte? Låter det som en mardröm eller himmelriket? Helt klart visar i alla fall dagens läge med DLC-handeln att folk uppenbarligen är villiga att betala extra för att förlänga speltiden i sina favoritäventyr.