Indiesuccén Braid frånsprungen på en vecka.

Nysläppta indie-pusslet #The Witness är så populärt bland pirater att skaparen Jonathan Blow överväger drm-skydd på sitt nästa spel. Icke desto mindre säljer spelet bra, säger han. Avtal och juridik hindrar honom från att prata siffror, men The Witness är på god väg att sälja fler spel under första veckan än vad föregångaren, kritikerfavoriten #Braid, sålde under första året.

Braid släpptes ursprungligen till Xbox 360 år 2008, och The Witness tog duktigt lång tid på sig att bli färdigt. Men det har fått ett starkt bemötande av kritikerna, däribland av FZ som gav det betyget 4 av 5.

mhm. och som någon sa tidigare och som jag tror på. piratkopiering har ingenting med dålig försäljning att göra, snarare tvärtom. spel som däremot inte håller måttet, kommer aldrig få försäljningsframgång. att utvecklare skyller på piratkopiering när... 02/02 Det är ju inte helt sant att alla ickepirater är så scyssta de heller. De kan ju vara svin de med! 01/02 Det är egentligen ett jävligt snyggt mobilpusselspel. Köpt det och spelat kanske en timme... ser hellre på XCOM2 Let's Plays än spelar The Witness :) 01/02 Synd. 01/02 Flera gånger har jag mött på folk som tycker spel är för dyrt (även när de kostar under 200kr) och sen sitter de inne på datorer för 20-30 tusen... pinsamt värre :) Sen måste man ju inte pirata steamliren... man kan ju provspela dom och dumpa tillbaka... 01/02 Det är ju inte helt sant att alla pirater är så schyssta... 01/02 Trevligt för honom, i synnerhet om det avleder honom från tankar på drm i uppkommande projekt. Själv tror jag inte att piratkopieringen har någon större betydelse för spels försäljning/intäkter, då jag föreställer mig att de flesta som laddar ned piratk... 01/02 Har nog mest med att göra att företagen inte vill att försäljning siffror ska påverka försäljningen av spelet. Exempel ett spel säljer dåligt den första veckan och folk tar detta som att spelet är skräp och köper det inte. Samtidigt kan det vara att för... 01/02 Massor med individer kommer alltid att tanka ner spel. Har man gjort ett bra spel kommer många att köpa det. Dåligt spel = få köpare. Enkel matematik. 01/02 Hur menar du nu? Menar du att om massor med individer tankar ner piratkopierade kopior av ett spel så är spelet dåligt? 01/02
Skicka en rättelse