Uppdaterad 16:15, 8 feb

På med foliehattarna, för det här kommer ofrånkomligen att ge upphov till spekulationer om mörkläggningar och nedgraderingar. Något som tycks omgärda i stort sett alla storspel som idag släpps till både pc och konsol.

PC Games N rapporterar om ett gäng youtubare som flögs till New York för att kolla in The Division. De fick möjlighet att spela in sin session, tillsammans med en intervju med en Ubisoft-anställd, som tyvärr inte namnges.

Cirka 13 minuter in i klippen svarar den Ubisoft-anställde följande, på frågan om de någonsin begränsats på grund av olikheterna mellan plattformarna:

"Det har helt klart spelat roll. Men en bra sak med The Division är att vi alltid sett pc som en separat plattform. Jag har arbetat med projekt där pc-versionen portades från konsol, så att begränsningarna följde med, men vi har alltid haft inställningen att vi har en dedikerad pc-version, så det har inte hållit oss tillbaka så mycket."

Men sen säger utvecklaren något mer konstrolversiellt: "Vi måste typ hålla tillbaka den [pc-versionen] för det skulle vara orättvist om vi pushade den för långt."

Uppdatering: I ett officiellt uttalande säger Ubisoft att "en kommentar från en av våra team-medlemmar har av några medlemmar i communityt uppfattats som att pc-versionen av The Division "hållts tillbaka" och det är helt enkelt inte sant."
Vidare skriver Ubisoft att den "feedback man fått av pc-spelare som deltog i den stängda betan stödjer detta."

FZ:s Calle Johansson-Sundelius, som själv har spelat pc-versionen, säger att den så klart ser bättre ut, men att spelet uppenbart inte är lika snyggt som när vi såg det första gången, på E3 2013.

Så, kan det ligga någon sanning i att pc-versionen har hållits tillbaka för att inte överglänsa konsolerna? De ekonomiska incitamenten från jättarna Sony och Microsoft att inte låta sina konsoler övertrumfas totalt grafikmässigt, finns där. Vi har också debaclet kring "nedgraderingen" av The Witcher 3 i färskt minne.

Se klippet nedan, och diskutera sedan i små grupper!