Och nu vet vi varför Crysis-skaparna fick hundratals miljoner från en då hemlig partner.

I mitten av 2014 hade Crytek stora finansiella problem. Det gick rykten om att deras anställda inte fick betalt och de tvingades att stänga flera studios, däribland det brittiska kontoret som arbetade på #Homefront: The Revolution. Men räddningen kom genom en då hemlig partner som enligt källor till Kotaku spenderade mellan 420 till 588 miljoner kr för att få tillgång till CryEngine.

Många trodde då att det var för att utveckla egna spel men i samband med gårdagens annonsering av Lumberyard, Amazons egen spelmotor, stod det klart de använt Cryengine som grund för sin egen teknik. Detta räddade utan tvekan Crytek från en konkurs och gjorde det möjligt att omstrukturera företaget.

Lumberyard är gratis att utveckla spel på, Amazon har i dagsläget inte ens några ersättningkrav baserat på omsättning utan hoppas spelutvecklare ska betala för deras webbtjänster istället.

Skicka en rättelse