Pc-versionens systemkrav inte att leka med.

Uppdatering: Systemkraven i den ursprungliga nyheten gäller för att köra spelet med grafikinställningarna "Ultra", inte "Recommended" som vi först skrev och som fortfarande står angivet på spelets hemsida. På spelets Twitter-sida finns uppdaterade krav som ser ut så här:

Ultra:

  • Grafik: Geforce GTX 980 Ti / AMD Radeon R9 Fury X

  • CPU: Intel Core I7-4790 / Motsvarande AMD-processor

  • RAM: 16 GB

  • Grafikminne: 6 GB

  • OS: Windows 10

Rekommenderat:

  • Grafik: Geforce GTX 970 / AMD Radeon R9 390

  • CPU: Intel Core I5-4690 / Motsvarande AMD-processor

  • RAM: 16 GB

  • Grafikminne: 4 GB

  • OS: Windows 10

Minimum:

  • Grafik: Geforce GTX 760 / AMD Radeon R7 260x

  • CPU: Intel Core I5-4460 / AMD FX-6300

  • RAM: 8 GB

  • Grafikminne: 2 GB

  • OS: Windows 10

Ursprunglig nyhet: #Quantum Break kommer till pc, samma dag som Xbox One-versionen, kunde vi berätta i går. Trevligt förstås, liksom det faktum att du under begränsad tid och under vissa omständigheter får Windows 10-versionen (japp, det kräver Windows 10) med på köpet om du handlar Xbox One-utgåvan digitalt via Windows Store. Du kommer också kunna dela sparfiler mellan de båda plattformarna.

Mindre trevligt blir det för en och annan som tänkt kräma ut det mesta av spelets grafik – systemkraven är skoningslösa. Det som sticker ut mest är att du behöver ett grafikkort som i dagsläget börjar på 6 600 kronor.

De rekommenderade kraven ser ut så här:

  • Grafik: Geforce GTX 980 Ti / AMD Radeon R9 Fury X

  • CPU: Intel Core I7-4790 eller motsvarande AMD-processor

  • Minne: 16 GB RAM

  • Grafikminne: 6 GB

  • OS: Windows 10

Minimumkraven ser i alla fall lite mer överkomliga ut:

  • Grafik: Geforce GTX 760 / AMD Radeon R7 260x

  • CPU: Intel Core I5-4460 / AMD FX-6300

  • Minne: 8 GB

  • Grafikminne: 2 GB

  • OS: Windows 10

Om du tycker det blir för svettigt att hosta upp 10 000 kronor bara för processor och grafikkort som får datorn att matcha de rekommenderade kraven kan du alltid lira det på Xbox One. En sån konsol får du i dagsläget för ungefär 2 800 kronor, fast då följer grafiska kompromisser mot pc-versionen med i priset.

FZ spelade nyligen Xbox One-versionen av Quantum Break, och här är våra färska intryck.

Edit: Glöm min fråga. Achievements finns till båda plattformarna, och kommer delas mellan båda. Även sparfilerna kommer att automatiskt delas mellan plattformarna via Xbox Live. 15/02 Någon som har någon koll på om det blir Xbox Live achievements på PC-versionen också? Det bör ju bli det tycker man. Med satsningen på egna spel till Windows 10, och med Xbox-appen inbyggd i OS:et. Hoppas. 15/02 Det där med krympt tillverkningsteknik stämmer och vi får se vad det kommer att ge för prestandaökning. Dock är många av de nya teknikerna som Pascal kommer med endast för beräkningskort som sitter i serverparker eller dyl. nVLink är ett sådant exempel,... 15/02 Najs! Jag gissar på sales fördelning första året 2-7 miljoner på Xbox One 2-7 spel på PC =) 15/02 Trodde det var VRAM han menade då nästa generation kommer ha 16GB. Vad gäller vanligt arbetsminne så tvivlar jag starkt på att det kommer gå åt 16GB. Därav anledningen till att jag trodde han menade VRAM. Tvivlar på att det ens kommer gå åt 8GB som tyck... 14/02 Det går inte åt märkbart mycket mer RAM bara för man renderar i högre upplösning, däremot kan VRAM-åtgången öka. 14/02 Ultra: Grafik: Geforce GTX 980 Ti CPU: Intel Core I7-4790 RAM: 16 GB Grafikminne: 6 GB OS: Windows 10 Exakt vad jag har, nice! :D 13/02 Bra att veta, Tackar för den! :) 13/02 GTX 970 hade ett lanseringspris på 3300kr och gick under julhandeln att få tag på för under 3000kr. Skulle man krympa 970 till 16nm och fylla ut med fler transistorer så skulle det kortet i stort sätt bli ett 980 Ti. Släng därpå en ny och förbättrad ark... 13/02 Nej, mer troligt är att korten prissätts som de alltid gjort. Alltså kommer fattigmanskortet kosta motsvarande vad ett 970 kostade när de kom. Strax under 4000:- alltså. 13/02
Skicka en rättelse