Dovetail skakar liv i den gamla flygsim-licensen – det första av två spel är bara månader bort.

När #Microsoft la ner Flight Simulator-serien 2009 var den världens äldsta pc-spelsserie och åtskilliga flygentusiaster fällde en tår. Att spelet lanserades på Steam för ett par år sedan var en liten tröst, men nu kommer en förhoppningsvis fullvärdig glädjeåterställare – spelserien återuppstår. På sätt och vis.

#Dovetail Games har tagit över Microsofts Flight Sim-teknik och av den bygger man två nya civilflygsimmar. Namnen är #Flight School och #Flight Simulator, och de är vad de heter: ett spel som siktar på att lära noviser flygandets grunder och ett större, mer komplext med mer innehåll.

Det blir alltså två spel, som delar på mycket av tekniken. Båda är fristående och pc-exklusiva, berättar utvecklarna i en Q&A på sin Facebook-sida (se nedan). Där finns en del intressanta uppgifter, här följer ett par:

  • Flight School släpps i april, Flight Simulator senare i år.

  • Det blir bara singleplayer i båda spelen.

  • Flight School innehåller två plan. Det ena är ett Piper PA-18 Super Cub, det andra hålls hemligt några veckor till.

  • Båda spelen har fräschats upp på vissa områden jämfört med snart tio år gamla Flight Sim X. De bygger på 64-bitarsteknik och DirectX 11, och innehåller en rad moderna grafiska effekter.

  • FSX-addons kommer inte fungera utan handpåläggning, men utvecklarna lovar att stödja tredjepartstillverkarna med verktyg och support.

  • För Flight School blir det samma gamla fysik som i FSX, medan det finns hopp om nyheter där för Flight Sim.

Mer om spelen får du av Dovetail i thumbnailen nedan (klicka dig vidare till frågorna & svaren).

Ja det är ju sant men det kräver ju att upplösningen på VR-kiten är riktigt bra. Provade P3D/FSX med Oculus SDK2 och det var i det närmaste omöjligt att använda. Pixeleringen gjorde att man inte kunde sitta rakt upp i cockpit och se vad mätarna visade,... 18/02 [quote=Vantskruv]Kör X-Plane 10 istället. Flygmodellen är bättre än FSX då flygplanens aerodynamik automatiskt kalkyleras beroende på deras form. Dessutom går det att flyga online, finns en drös med plugins och flygplatser i 3D. Nja.. det är ju det XP10... 18/02 Dom räknar nog med att folk som vill ha MP kommer köra på Vatsim / IVAO om denna simulator blir tillräckligt populär för att dom båda ska utveckla stöd. 18/02 Haha, du är ju helt otrolig. Så om man "skjuter varandra" är man inte seriös, det är alltså omöjligt att flyga ett seriöst militärt uppdrag för det går bara att flyga seriöst i civilflygsims? Skärp dig. Så många spel har jag inte att välja på för seriös... 18/02 Finns massvis med multiplayer servrar för FSX, så uppenbarligen finns det hur mycket folk som helst som tycekr det är kul. 18/02 Känns som en riktigt stor miss om släppen ej stödjer VR bra.. Flygsimulatorer och bilspel tillhör den kategorin jag mest ser fram emot att fördriva tid inom med Oculus. 18/02 Haha! Lägg av. Hur kul hade det varit? 17/02 Att civila plan inte skjuter på varandra och det hela går ut på att flyga seriöst. Måste vi skriva ut det i 3D med neonfärgat material för att du ska fatta? Du har redan 57000 spel att välja på, typ Jane's Advanced Strike Fighters, Flanker, DCS m.m. Det... 17/02 Dovetail Games.. dom gjorde ju ett så bra jobb med Train simulator. Otroligt skeptisk..... 17/02 Kontrolltorn, flygledning och aktiva flygplatser, nej civila flygplan har aldrig kontakt med andra människor... Suck. 17/02
Skicka en rättelse