Virtual reality på pc kommer att kräva kraftull hårdvara och när Valve släppte sitt VR-test tidigare i veckan blev många varse att det var dags för en uppdatering. Därför har många ställt sig skeptiska till hur Playstation 4 ska orka med att driva spel i de höga bilduppdateringsfrekvenser som krävs för att undvika illamående.

Det menar Sony inte är något problem och under en konferens förklarar Richard Marks på Playstation Magic Lab varför.

För dig som inte orkar titta igenom det halvtimmeslånga klippet sammanfattar vi några av deras argument.

  • Alla konsoler är likadana, vilket gör optimeringsarbete mycket lättare

  • Hårdvaran och mjukvaran är optimerade för att minimera belastning utöver själva spelet

  • Specialverktyg gör att man kan optimera ytterligare

Detta gör enligt Marks att ett Playstation 4 är 60 procent mer effektiv än motsvarande pc-hårdvara. Enligt utvecklare som arbetar med Playstation VR ska det också finnas "hemliga" knep och knåp för att suga ut extra kraft. Bland annat ska den externa beräkningslådan i vissa fall kunna avlasta konsolen.