Det är kanske väl tidigt att utropa att E3-mässan befinner sig i kris. Däremot är branschen i ständig rörelse och vissa väljer att helt enkelt inte medverka i det stora spektakel som är E3.

Först fick vi veta att EA hoppar över mässan i år och istället satsar på ett evenemang för allmänheten. #Activision tänker visa upp några av sina kommande titlar, däribland nästa Call of Duty-spel, i Playstation-montern. Men de tänker inte heller medverka med egna områden på mässan.

De två branschgiganterna får sällskap av ytterligare två företag som inte tänker kosta på några egna utrymmen: #Disney och #Wargaming. En representat för Wargaming förklarar beslutet för Venturebeat:

"From a company perspective, we’re focusing a large majority of activities on events focused on our players and community. Whether it’s a small group of players or hundreds at one of our player gatherings, they’re our main priority. From a strictly business perspective, E3 just doesn’t fit our current direction. It’s a show that is very centralized on retail product, and as a free-to-play digital download gaming company, we’ve realized that while the show may be a good fit for lots of other publishers and developers, it’s currently not a great fit for us."

Disney tänker göra lite som #Nintendo och EA, och rikta sig direkt till konsumenterna i olika slags sändningar som sträcker sig över sommaren.

Venturebeat har pratat med Rich Taylor som är senior vice president of communications hos Entertainment Software Association (företaget bakom E3). Han tonar ner betydelsen av att flera lämnat mässan och förklarar läget så här:

"Individual companies will make their own decisions in each iteration of E3. Overall, E3 for the past several years as been among the best shows we have ever experienced. E3 remains a dynamic and valuable and preeminent show of its kind in the world for video games, entertainment, and innovation. It’s still the place to be."

Årets E3-mässa äger rum mellan 14 och 16 juni.

För dyrt helt enkelt jämfört med vad det ger. Annars hade de varit kvar. 07/03 Jag tror att för de flesta företagen så kan man inte riktigt balansera kostnad jämte vinst för sådana här evenemang längre. Det lär ju kosta en rejäl peng att medverka. Och om man då betänker på hur andra medium har exploderat de senare åren kan jag myc... 07/03 Nu ska bara Ubisoft också hoppa av så vi slipper "Girl wood" 06/03 Kom tillbaka när ni har något "Unikt" att visa. ;) 06/03 Jahapp. Då får dom företagen som hoppar av troligtvis nöja sig med färre tittare. Jag tänker iaf inte hållla reda på en massa spridda event än dom som hålls på E3. E3 or gtfo. :) 06/03 Gör om E3 till en mässa som är öppen för allmänheten igen, nu när egentligen alla typer av spel är mainstream så finns det ju världens chans att skapa något enormt (ännu större) av detta! 06/03 Kan tänka mig flera orsaker till det. Dels så kan det ju vara ett sätt för tunga företag inom spelindustrin att inte bli pressade på att komma med nyheter varje gång det råkar vara E3, utan istället komma ut mer relevant informatorn när de strategiskt... 06/03 Inge Star Wars, inge Battlefield, Valve är aldrig där....Ne, nu kan jag lägga ner E3-traditionen. Tidigare var det ju bättre än julafton. Kanske ser den i efterhand, godbitarna. Men knappast man följer den live längre. 06/03 Meh, E3 kommer inte vara likadant utan GameTrailers vilket fall. Deras E3 streams/cover var bäst! Dock så streamas det ganska mycket hemifrån från en del av dom, så kanske får se lite E3 streams ändå. Hur som helst hoppas jag inte att E3 förlorar allt... 06/03 Poängen är att hålla intresset för varumärket levande. De behöver inte längre introducera COD för en ny publik, utan snarare vill de behålla den gamla publiken. 06/03
Skicka en rättelse