#Wildstar blev, trots ett knippe goda idéer, aldrig någon rungande kommersiell framgång. Ungefär ett år efter lanseringen konstaterades att mmo-spelet blir free-to-play. Sedan en tid tillbaka är den förvandlingen genomförd, men det verkar som att framgångarna uteblivit även denna gång.

I ett inlägg på det officiella forumet meddelar utvecklarna #Carbine Studios att de avbryter den planerade lanseringen i Kina och i samma veva organiserar om i verksamheten. Vilket innebär att personal sparkas.

Hur många som berörs får vi bland annat veta från före detta community manager Tony Rey som via Twitter meddelar att det rör sig om 70 personer – lite drygt 40% av hela personalstyrkan. Bland annat ska praktiskt taget hela avdelningen för dungeons och raids ha fått sparken.

Carbine försäkrar att de kommer fortsätta stödja spelet i USA och Europa, men många är skeptiska till hur mycket vettigt material som kan produceras med en så drastisk nedskärning i personal. Detta är dessutom inte första gången som folk får sparken från Carbine.

Vad tror ni, finns det någon framtid för Wildstar eller har vi börjat närma oss slutet för mmo-spelet?