#Wildstar blev, trots ett knippe goda idéer, aldrig någon rungande kommersiell framgång. Ungefär ett år efter lanseringen konstaterades att mmo-spelet blir free-to-play. Sedan en tid tillbaka är den förvandlingen genomförd, men det verkar som att framgångarna uteblivit även denna gång.

I ett inlägg på det officiella forumet meddelar utvecklarna #Carbine Studios att de avbryter den planerade lanseringen i Kina och i samma veva organiserar om i verksamheten. Vilket innebär att personal sparkas.

Hur många som berörs får vi bland annat veta från före detta community manager Tony Rey som via Twitter meddelar att det rör sig om 70 personer – lite drygt 40% av hela personalstyrkan. Bland annat ska praktiskt taget hela avdelningen för dungeons och raids ha fått sparken.

Carbine försäkrar att de kommer fortsätta stödja spelet i USA och Europa, men många är skeptiska till hur mycket vettigt material som kan produceras med en så drastisk nedskärning i personal. Detta är dessutom inte första gången som folk får sparken från Carbine.

Vad tror ni, finns det någon framtid för Wildstar eller har vi börjat närma oss slutet för mmo-spelet?

Jag har också testat det men var inget som föll mig i smaken, svårt att sätta fingret på exakt vad men det var tråkigt. 14/03 Personligen anser jag att det finns nivåer av cartoonigt och jag spelar inte mobas men jag anser att wow är på gränsen. 14/03 ville också gilla det men för mig var det combaten som kändes meh bästa combaten so far är Blade and soul tätt fölt av Tera imo 14/03 *Host* Dark souls *Host* Problemet med wildstar är att är det är tråkigt ... 14/03 Och detta är varför man inte gör ett hardcore mmo Det finns inte tillräckligt med spelare som vill ha det Skulle de gjort allting mer casual i och med f2p releasen så skulle de nog ha lyckats mycket bättre 14/03 Svammel. Finns ju andra spel med samma typ av estetik som Wildstar som har miljontalsspelare t.ex WoW, LoL m.fl. Så det är ju knappast estetiken i spelet som är problemet även om du personligen nu har svårt för den. Det var snarare för svårt för casuals... 13/03 med tanke på hur många som inte klarade av attunements i spelet så håller jag inte med. :) 13/03 Testa det men kändes mest bara "meh" och inget speciellt. 13/03 Wildstar är helt klart det mest välpolerade free to play mmot jag någonsin har spelat, synd och skam att det gått så dåligt som det gjort då det förtjänar betydligt bättre, misstänker det har en del att göra med undermålig marknadsföring under free to... 13/03 ja kraktärerna måste funka. (kläder, stil, animationer, rörelser, flyt o dynamik.) eftersom alla har eget tycke och de är i fokus hela tiden. 13/03
Skicka en rättelse