"Men hur ska Sonys potatis klara det då" säger säkert forumtrollen.

Bland det första John Carmack gjorde när han blev Oculus Rifts tekniska chef var att förklara att framerate är tokviktigt i virtual reality. Utan ett stadigt och högt bildflöde kan illamående uppstå och även Sony har tagit till sig detta. När Chris Norden, senior staff engineer på Playstation, höll föredrag på GDC förklarade han att de kommer neka spel som inte klarar minst 60 fps.

För att uppnå detta kommer Playstations eget folk att erbjuda konsultation innan spelet certifieras (en process alla konsolspel måste gå igenom) för att hjälpa utvecklare nå 60 fps och undvika tracking-problem. Nu finns det säkert de som skrockar "Playstation 4 orkar ju bara med 30 fps" och medan det kanske är sant för titlar såsom #Uncharted 4: A Thief's End kommer såklart VR-spelen behöva fokusera på gameplay och inte kostsamma grafiska effekter.

Detsamma gäller även HTC Vive och Oculus Rift. Eftersom deras skärmar dessutom har en ännu högre upplösning kommer utvecklare att behöva göra avkall på ögongodis. Hårdvaran som kan trycka ut spel i en upplösning på 2160x1200, köra upp alla grafikinställningar på ultra och trycka ut fps över 60 finns inte hos gemene man.

Alla de som tror att de kommer att kunna köra något hyfsat modernt spel över huvud taget i VR med uppskruvade grafikinställningar kan nog glömma det på ett bra tag oavsett vad de har för flashig hårdvara. 19/03 Ta killzone som exempel. Det är halva upplösningen av 1080p och dippar till 45fps. Alltså motsvarande 720p@45fps. Detta är för att bara driva en ruta. I VR ska hårdvaran driva två rutor med lika många pixlar per skärm och samtidigt hålla en bilduppdater... 19/03 Nej. Och det är inte ögonen som processar bilden i syncentralt längst bak i hjärnan. Enligt det som presenterades om CV1 av Oculus när de först släppte information så var det exakt som jag sa som var orsaken till detta. Eftersläpningar har varit ett pro... 18/03 Nej, jag lirar själv PS4 också :) Har sett att de "klarar" 60 fps i medelmåttig grafik, så hur ska de klara 90? PS: du verkar vara en riktigt trevlig typ att ha med på parmiddag. 18/03 Originellt... Virtualboygrafik, nesgrafik, snesgrafik, Amigagrafik annars klarar ps4 inte mer än 2 fps *runka*runka*runka*... Låt mig gissa, du hänger vanligtvis på r/pcmasterrace? Ser iaf ut som att det är därifrån du hämtar materialet till dina "skämt... 18/03 Är man 12 år är man fortfarande barn sist jag kollade ;-) Ny plattform? Det handlar ju om ett tillbehör till redan existerande hårdvara. Tror personligen inte detta kommer slå igenom bland den breda massan, men det återstår att se som sagt. 18/03 Berättar inga fakta. Men tror knappast vi kommer få se Uncharted-grafik i 90 fps på en PS4, men eftersom alla PS-fans tror på det så får man väl hålla en tveksam tumme för detta :) annars säger jag det igen, go go virtualboygrafik! :) 18/03 Din bonde (och dylikt)! 18/03 Roligt att se hur alla pcmr fjantar försöker downplaya psvr. Verkar som att dom är lite avundsjuka/osäkra över att man kan få komplett system (konsol samt vr) till nästan samma pris som vive. Nu kommer jag ju dock få en hel del skit kastat på mig över... 18/03 Väldigt vad försvarande du är i tråden. 18/03
Skicka en rättelse