Skaparna av på förhand hyllade VR-spelet Budget Cuts förklarar varför det inte längre är hårdvarans fel att vi kräks av virtual reality.

I torsdags anordnade Webhallen ett stort VR-event i butiken på Sveavägen i Stockholm i samband med de öppnade upp förbokningar för HTC Vive. Folk fick testa virtual reality, många för första gånge, och dagen avslutades med en demonstration av #Budget Cuts, VR-spelet som redan på förhand hyllats av Valve och andra erkända spelutvecklare.

Vi passade på att prata med #Neat Corporation, studion bakom spelet, om hur de blev VR-världens darlings nästan över en natt och framtiden för virtual reality. De slår också ner argumentet att VR gör alla illamående och menar att idag är tekniken så pass bra att det är upp till utvecklarna.

Det är ju det som är vitsen. Man kan ha en till (eller för den delen 4 om man nu vill det) kameror utspridda i rummet. En av dessa kommer att följa med touchkontrollen. Eftersom designen inte är färdig så vet man inte, men antagligen är det en flera met... 04/04 Det kommer va jävligt mycket krångligare att få room scale med handkontroller med Oculus. Att tracka headsetet som inte kommer skymmas av din egen kropp är en sak, men att lösa occlusion problemen med Touch sen är en helt annan femma. Du skulle då åtmin... 04/04 Exempel: - Vive finns nu (typ), Oculus Touch finns inte förrän slutet av året. Stort plus för de som köper nu - Den kommer inte vara 2-3k billigare med Touch. Touch kommer säkert kosta 1.5-2k, även om det är bundlat med några spel - En del hatar Faceboo... 03/04 Så Oculus Rift kan göra allt som Vive kan göra fast den är 2-3 tusen kronor billigare, har snyggare design och bättre kontroller(när de släpps), varför i helvete skulle man köpa Vive? 03/04 Du trackar ju hela rummet med kameran/kamerorna till Rift. Trackingen i klippet funkar bra (om än inte perfekt) med EN kamera och du får en till kamera att sätta på andra sidan (om du vill ha en sån upplevelse) om du köper Touchkontrollerna. Det är som... 03/04 Klart det saknas grejer för (bra) roomscale. Man får ju inte med några Lighthouse-liknande saker med Riften som kan tracka hela rummet. T.o.m. I klippet där han hade ställt Riftkameran på en stege så tappar den ju trackingen. Klart roomscale inte kräver... 03/04 Det saknas ingenting för room scale, du sa att det kommer senare. Room Scale kräver inte kontrollerna, och kontrollerna kräver inte room scale. Det kommer till exempel vara möjligt att ha spelupplevelser där du sitter på en stol framför datorn och leker... 03/04 Vad menar du med att det inte handlar om att något saknas? Det är ju ett antal grejer som saknas i Oculus Rift-paketet i jämförelse med Vive-paketet. Motion Controllers och 1 till 1 room tracking. Visst kanske det funkar att sätta kameran på en sådan... 03/04 Det handlar inte om att det är något som saknas, det handlar om en skillnad i vad man har valt att marknadsföra. Här har du till exempel tracking med endast en kamera med Rift CV1 utan några större problem: https://www.youtube.com/watch?v=vyNKR_-uKfs... 03/04 Okej, om Room Scale kommer i framtiden till Riften så kan jag förstå att det är ett alternativ. Det är ju den främsta anledningen till att jag tycker HTC Vive verkar vara en mycket bättre produkt. I nulägen hanterar ju Viven positional tracking mycket... 03/04
Skicka en rättelse