Kommer vi någonsin att komma till en punkt i historien då majoriteten av filmer baserade på spel inte kräver någon form av skämskudde eller ironiglasögon? #The Last of Us kändes på förhand som en ypperlig kandidat att vända trenden av piniga alster såsom Doom, Tomb Raider och Resident Evil. Det var ju ändå i de icke interaktiva delarna som spelet glänste.

För 1,5 år sedan verkade projektet också hittat ett momentum. Niel Druckmann, hjärnan bakom storyn i spelet och som skrivit manuset, sa i en intervju att man var nöjda med berättelsen och låtit skådespelare testa det mot varandra. Sedan hände något. I en färsk utfrågning på IGN avslöjade han att filmen hamnat i "development hell" och att ingen rört projektet på 1,5 år.

Den närmsta tiden får vi istället hoppas att vi klarar oss igenom Assassin Creed och Warcraft utan tidigare nämnda tillbehör. Den förstnämnda har premiär 21 december medan orcherna invaderar Azeroth redan 27 maj.