En färsk undersökning visar att det kostar mellan mellan 125 och 200 miljoner kronor att utveckla ett multiplattformsspel på den nuvarande teknikgenerationen. Stortitlar som #GraN Turismo 5 och #Call of duty: Modern Warfare 2 kräver dubbelt så mycket pengar och enligt branschfolk ökar kostnaderna drastiskt och inte i samma takt som försäljningen, vilket kan vara en av anledningarna, vid sidan av den ekonomiska krisen, att många studios har stängts senaste året.

Kul och se hur allt vänt sig, det är nu dyrt att tillverka spel och det pumpas ut mer dynga än nånsin! 13/01 Ja, det är mystiskt... De spel jag minns mest från förra året är Braid och World of Goo. Så pengar spelar i alla fall inte en avgörande roll hur vida spelet blir bra. 13/01 @DreD : Bara att läsa nyheten, där finns en länk Siffrorna kommer från Develop (http://www.develop-online.net/news/33625/Study-Average-dev-cost-as-high-as-28m) I den artikeln finns ytterligare länkar. Vidarelänkning (http://www.develop-online.net/news/3... 12/01 Det hela liknar kommunalanställda, en stor grå massa som jobbar där bara för att det ska va så, finns utvecklare som kan göra topnotch spel med bara 5 pers faktiskt t.ex #unknown-worlds som gör NS. #natural-selection-2 (kolla bilderna det är deras egen... 12/01 Det är väl inte riktigt sant med tanke på att SMB3 väl använde sprites medan NSMB använder 3d-modeller för karaktärer såväl som en del av banelementen. Men wii är undantaget i glidningen mot ökade polygonantal, på grund av sin något vekare hårdvara. Det... 12/01 Högre priser, värre spel. HA! 12/01 Lite länkar hade varit trevligt. Håller med om att det är mycket att hålla reda på för företagen idag, men egentligen så är den största boven att man inte kör speciellt standariserat.. alla ska göra sina egna standarder, motorer och modeller.. borde fin... 12/01 Det är ju inte alltid så, New Super Mario Bros Wii har färre polygoner per karaktär än Super Mario 3 typ... 12/01 Penturama.. inga 200mille där inte. man får bara vara lite smart när man gör ett game :) 12/01 Killzone 2 är singleplattform - det tog 120 år att utveckla... 12/01
Skicka en rättelse