På pappret och på prislappen ger #HTC Vive en mer flexibel VR-upplevelse än #Oculus Rift. Vives handkontroller och ljusfyrar gör att du kan röra dig i rummet, medan Rift främst konstruerats för stillasittande användning med traditionell gamepad.

Men när Oculus släpper Touch-kontrollerna till Rift blir de båda VR-enheterna närmast identiska. Det menar Andy Moore, en av utvecklarna bakom #Fantastic Contraption. För Polygon berättar han om sin syn på de två stora VR-alternativen.

Den stora skillnaden mellan systemen? De är en aning olika. Men om du satte ögonbindel på mig och bytte kontrollmetod eller liknande och frågade mig vilket system jag använder, skulle det förmodligen inte vara så enkelt att svara.

Hårdvaran är närmast identisk. Mjukvaran och API:erna är närmast identiska. Specifikationerna är närmast identiska. Vive kan användas både sittande och stående och du kan sätta dina båda ljusfyrar på väggen. Och på Oculus kan du flytta en av kamerorna till ett hörn bakom dig och få room-scale.

Moore menar att den enda egentliga skillnaden mellan Rift och Vive är hur de säljs in.

Den enda skillnaden är marknadsföring. Oculus lägger allt krut på det faktum att ingen har ett vardagsrum eller vill offra utrymmet som krävs, och Valve säger att det är bättre på det sättet. Det är bara en marknadsföringsgrej.

Inte helt överraskande kommer Fantastic Contraption släppas till båda systemen. Vive-versionen finns ute nu, och Rift-utgåvan släpps längre fram.

Håller med. Har själv en Vive och trodde inte roomscale & 360 skulle vara en stor grej. Valde dock Vive framför Rift primärt utifrån att Facebook la sig i. Efter att ha lekt med Viven i några dagar har jag svårt att tänka mig en Rift. Helt underbart att... 14/04 Relevant: https://www.youtube.com/embed/EBieKwa2ID0 Intressanta punkter de tar upp. Ska bli intressant att se hur OR fungerar i roomscale. I praktiken ska det ju fungera, hänger väl i princip bara på hur stor yta kamerorna kan täcka. Upp till bevis hur... 13/04 Måste ändå fråga eftersom så många pratar om roomscale: Hur många av er planerar att "bygga" ett VR-rum, dvs tömma i stort sett ett helt rum på möbler för att kunna springa runt med den där hjälmen och snubbla på sladdarna, alt dra sönder dem? Ser framf... 13/04 Rift har IR dioder i nacken också, man behöver inte vara vänd mot kameran för tracking. 13/04 När hackar någon så att Or funkar med lighthouse? =) 13/04 För mig gick Viven på 9582:- 13/04 Stämmer tyvärr inte, Rift har positionering men den kräver att du är vänd mot sensorn för att den ska fungera. Vive har flera sensorer för att möjliggöra att det funkar i 360 grader. Det är egentligen två väsentliga saker som skiljer de två åt och dessa... 13/04 Ställer mig tveksam till att de är så lika tills någon som lider av "rörelse-åksjuka" bekräftat att båda varianterna är likvärt stabila även i det avseendet. Det som sålde in mig på just Vive initialt var att det lät som just åksjukebiten funkade rejält... 13/04 Tänkte inte enbart på pc-marknaden även om vi där har amd vs nvidia, sedan tänkte jag på det eviga pc vs tv-spel, tv-spel vs andra tv-spel osv. 13/04 Med en kamera tvivlar jag också på att det skulle funka tillfredställande. Dock känns det ganska givet att man behöver minst två för att få det att funka bra, och med två kameror och touch så tror jag jag säkert att det funkar bra (men det återstår ju... 13/04
Skicka en rättelse