På pappret och på prislappen ger #HTC Vive en mer flexibel VR-upplevelse än #Oculus Rift. Vives handkontroller och ljusfyrar gör att du kan röra dig i rummet, medan Rift främst konstruerats för stillasittande användning med traditionell gamepad.

Men när Oculus släpper Touch-kontrollerna till Rift blir de båda VR-enheterna närmast identiska. Det menar Andy Moore, en av utvecklarna bakom #Fantastic Contraption. För Polygon berättar han om sin syn på de två stora VR-alternativen.

Den stora skillnaden mellan systemen? De är en aning olika. Men om du satte ögonbindel på mig och bytte kontrollmetod eller liknande och frågade mig vilket system jag använder, skulle det förmodligen inte vara så enkelt att svara.

Hårdvaran är närmast identisk. Mjukvaran och API:erna är närmast identiska. Specifikationerna är närmast identiska. Vive kan användas både sittande och stående och du kan sätta dina båda ljusfyrar på väggen. Och på Oculus kan du flytta en av kamerorna till ett hörn bakom dig och få room-scale.

Moore menar att den enda egentliga skillnaden mellan Rift och Vive är hur de säljs in.

Den enda skillnaden är marknadsföring. Oculus lägger allt krut på det faktum att ingen har ett vardagsrum eller vill offra utrymmet som krävs, och Valve säger att det är bättre på det sättet. Det är bara en marknadsföringsgrej.

Inte helt överraskande kommer Fantastic Contraption släppas till båda systemen. Vive-versionen finns ute nu, och Rift-utgåvan släpps längre fram.